הקשר בין עיקור/סירוס ומניעת מחלות

אנו רואים בחיית המחמד שלכם כבן/ת בית. כחלק מהמשפחה אנחנו רוצים שהם יזכו לחיים ארוכים ומאושרים. מחקרים רפואיים ב-20 שנה האחרונות הוכיחו שחיה שעברה סירוס או עיקור חיה יותר שנים וחשופה לפחות בעיות בריאותיות:

עיקור נקבות מקטין בצורה משמעותית (עד 80%) את הסיכון ללקות בסרטן העטינים (מקביל לסרטן השד אצל נשים) ומונע מחלה נפוצה- דלקת רחם. הטיפול בכל אחת מהמחלות האלה כולל בין היתר עיקור, גם אם בע"ח מבוגרת.

סירוס הזכרים מקטין בצורה משמעותית את הסיכון ללקות במחלת הסרטן (באשכים, גידולים המופיעים באזור פי הטבעת ועוד), מונע מחלות כגון הרניה פריאנלית (בקע בשריר), הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (מלווה לרוב בדלקות בערמונית, קשיים בהשתנה ומתן צואה) ועוד. בנוסף זכרים מסורסים לא ישוטטו בעקבות נקבות מיוחמות או ילחמו עם זכרים אחרים, ובכך יקטינו משמעותית את הסיכון להיפצע, לחלות במחלות נגיפיות או להיפגע ע"י רכב.

בנוסף לכך עיקור וסירוס מומלצים בכדי למנוע רבייה "מוגזמת" היוצרת גורים לא רצויים. אלה מסיימים לרוב ברחוב או במכלאה. ברחוב על החיות להתמודד עם רעב, צמא, מחלות, דריסה, מזג אוויר קיצוני והתעללות.

הגיל המומלץ לביצוע עיקור הוא 6 חודשים (לפני הייחום הראשון), סירוס מגיל 7-12 חודשים בהתאם לסוג החיה, גזע ומבנה גוף.

הניתוח מתבצע בהרדמה. תחילה תינתן זריקת טשטוש הכוללת משכך כאבים. לאחר כרבע שעה כבע"ח ישנ/ה מבצעים הרדמה מלאה. משך הניתוח נע בין 15-40 דקות בהתאם לסוג הניתוח (סירוס או עיקור), סוג החיה ומשקלה. בתום הניתוח ניתן משכך כאבים נוסף, אנטיביוטיקה וזריקה הסותרת את חומר הטשטוש, ומאפשרת התעוררות והתאוששות קלה ומהירה.

לאחר מספר שעות של השגחה, בע"ח ישוחרר לביתו עם הוראות להמשך טיפול. לרוב אין צורך בהשגחה צמודה בבית לאחר הניתוח.בבית:
1. הקפידו על מתן התרופות
2. השגיחו שבע"ח לא יגרד/יללקק את התפרים.
3. הקפידו על כמות אוכל מתאימה, כדי למנוע השמנת יתר. התייעץ/י עם הווטרינר לגבי סוגי אוכל מומלצים.