כאב אצל חיות מחמד

כאב אצל חיות מחמד

לראות את חיות המחמד שלנו סובלות, זה אף פעם לא נחמד. לצערנו, כאב הוא תחושה שנתקלים בה מדי פעם, בין אם זה בגלל טראומה, ניתוח או זקנה. כולנו רוצים לצמצם ולמנוע את הכאב בקרב החיות שלנו.

נושא הכאב הופך למורכב יותר אצל חיות המחמד, מכיוון שכלבים וחתולים לא מראים את הכאב בדרך הרגילה, הם לא בוכים! בעלי חיים אינם בני אדם ורק דפוסי התנהגות מסוימים עוזרים לנו לזהות כאב.
ליקוק מוגזם במקום מסוים ובצורה אינטנסיבית
נשימה מהירה ולעתים גם עם פה פתוח
חוסר תיאבון או תיאבון בררני
שינוי התנהגות- צליעה, אכילה מוזרה, שינה מרובה או אפילו התרוצצות וחוסר מנוחה
ביישנות, התחבאות או אגרסיביות
לאחר שזיהינו שקיים כאב, מה ניתן לעשות?
חשוב לפנות אל הוטרינר, על מנת לזהות את מקור הכאב ולטפל בהתאם. במידה והחיה נכנסת לניתוח, מניעת הכאב עוד בטרם הפרוצדורה, הינה חשובה ביותר וכמובן תמיכה ושיכוך גם אחרי הניתוח.

עיקרון שמנחה אותנו בטיפול בכאב הוא שילוב של מס' תרופות על מנת להשיג השפעה משותפת רבה, להפחית במינון של כל תרופה ולהפחית את התופעות הלוואי.

ישנן 5 קבוצות עיקריות העוזרות לנו בעולם החיות במניעה, שליטה וטיפול בכאב

NSAID'S non steroidal anti inflammatory drugs-
המנגנון העיקרי שדרכו עובדת התרופה הוא מניעת ייצור פרוסטגלנדינים, האחראים על שיפעול תהליך הדלקת. מהווים את מירב הטיפול בכאב בכלבים, בעיקר בכאב המערב שריר-שלד כדוגמת, דלקת פרקים (אוסאוארטריטיס). בין תופעות הלוואי, עלולים לגרום לפגיעה בכבד, בכליה, הפרעות במע' העיכול ופגיעה בקרישיות הדם. בשימוש ממושך יש צורך בבדיקות דם תקופתיות ולעיתים גם בהפסקת השימוש, על מנת "לשטוף" את הגוף מהתרופה. הנפוצים בתוך קבוצה זו הם פרוויקוס, רימדיל ונורוקארפ.

אופיאטים- הינם משככי הכאבים החזקים ביותר ובתוך קבוצה זו ניתן למצוא את המורפין והקודאין. בטיפול בבע"ח התרופה הנפוצה הינה בופרנורפין. טרמדול נמצא כיעיל בשילוב עם תרופות נוספות. התרופות בטוחות לשימוש וניתנות בצורה של הזרקה, דרך הפה וכן בצורה של מדבקה לעור. משך זמן פעולתם לרב קצר ומכאן חסרונם.

סטרואידים- קבוצה המשפיעה על מערכות רבות בגוף, כוללת שתי קבוצות- מינרלוקורטיקואידים וגלוקורטיקואידם. השימוש בסטרואידים גורם להורדת בצקת והפחתת הדלקת. בעלות תופעות לוואי רבות וביניהם, השתנה ושתייה מרובה, סכרת. לעתים יתרונותיהם עולים על החסרונות ובשיקול של התמונה הכללית, הם התרופה העדיפה.

טיפולים אלטרנטיבים כגון דיקור סיני, הוכח כיעיל בבעיות של פריצת דיסק, בעיות מפרקים וגם כאב כרוני.

תוספות מזון מסוג אומגה 3, בעיקר EPA, יעילים בהפחתת הדלקת.

תרופות שונות שיעילות בבני אדם, עדיין נחקרות ואין מידע מספק בנוגע ליעילותם והתופעות הלוואי שלהם בבע"ח. קיימים שימושים באופטלגין ובאקמול בכלבים.

חשוב לדעת שחלק מן התרופות הנמצאות בשימוש נרחב בקרב אנשים, הן רעילות ביותר לבע"ח. אקמול, בכמות מזערית, גורם להרס כדוריות דם אדומות ולמוות לחתולים. אדוויל ונורופן, בכמות קטנה הניתנת לכלבים, יגרמו לנזק בלתי הפיך בכליות ולעתים גם למוות. לכן ולמרות הרצון שלנו לעזור לחברינו החיות, אסור לתת תרופות ללא התייעצות עם וטרינר.

שליטה בכאב מעלה את איכות החיים של חיית המחמד שלנו, לכן חשוב למצות את כל הדרכים, על מנת להפחית כאב, לעיתים גם היא הדרך היחידה שתעזור לכלב או לחתול הזקן לחיות את חייו.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן