מכת חום בכלבים

מכת חום בכלבים

מכות חום ובאנגלית Heat Stroke, היא בעיה המאפיינת כלבים החיים במדינות חמות. מכת חום שלא מאותרת ומטופלת בזמן, תסתיים לצערי במות הכלב.

מהי מכת חום?
מערכת התרמורגולציה/ויסות החום של הכלב באה לווסת את חום הגוף. במצב של מכת חום המערכת הזו קורסת. כל הכלבים, ללא הבדל גודל, גזע או מין, נמצאים בסכנת מכת חום. בסיכון גבוה יותר נמצאים כלבים בעלי פרווה סמיכה וצפופה, כלבים מבוגרים, כלבים חולים ועם בעיות לב וכלבים אשר נמצאים בעודף משקל. בסיכון גבוה מאוד נמצאים הגזעים אשר להם מבנה פנים פחוס כמו: הבוקסרים, הפאגים, הפקינזים, הבולדוגים וכו'.

איך קורה שכלב מקבל מכת חום?
בישראל יכולה הטמפרטורה בימים חמים מאוד להגיע גם ל-35-40 מעלות ועם לחות גבוהה מאד. מנגנון ויסות החום של הכלב פועל בשני מישורים: הראשון הוא ההנחה שחום הסביבה אמור להיות נמוך יחסית לטמפרטורת הדם. השני, מנגנון ההלחתה של הכלב. מנגנון זה מאדה מים ומעביר חום מחללי האף לסביבה. אולם, ביום חם מאוד שני המישורים הללו לא מתקיימים; לא אידוי המים ולא פער טמפרטורות משמעותי שמאפשר לכלב לקרר את עצמו. התוצאה היא שפעולה פשוטה וטריוויאלית כמו הליכה, מייצרת בגוף הכלב חום רב, החום הזה לא "מתפנה" מהגוף והתוצאה היא שבגוף הכלב מצטבר חום רב.

מה גורמת מכת חום בכלב?
טמפרטורת הגוף של כלב נורמאלי היא 38.5 – 39.5 מעלות ולעיתים גם יכולה להגיע גם ל- 39.8 מעלות. במכת חום עולה הטמפ' ל- 41 מעלות במקרה "הטוב" ול- 43 מעלות במקרה "הרע". בטמפ' של 42 מעלות מתחילים שינויים כימיים בהרכב הדם של הכלב ובמנגנון הקרישה שבדם, מנגנון שתפקידו לבצע קרישה הבאה למנוע דימומים בעור, בחללי האף במעיים ולמעשה בכל מקום אחר בגוף הכלב. בטמפרטורה של – 42 מעלות עוברים חלבוני הקרישה שנוי מבני (ממש בדומה חלבון הביצה שמשנה את המבנה שלו משקוף ונוזלי ללבן וקשה בעת שמטגנים/מבשלים אותו). התוצאה היא קרישה ללא שליטה של חלבוני הקרישה. מצב זה נקרא DIC קיצור של (Disseminated Intra vascular Coagulation). בהמשך מתחילה תופעה הפוכה של דימום בלתי נשלט עקב חוסר מוחלט של חלבוני הקרישה. בטמפרטורה של – 43 מעלות ולמשך יותר מ – 20 דקות, סיכוי הכלב להישאר בחיים הינם אפסיים.

הסימנים למכת חום:
* חולשה
* גרירת רגליים
* חום
* הלחתה מהירה
* דופק מהיר
* דימום בחניכיים ומהנחיריים של האף ושלשול והקאות דמיות
* ריור רב מהפה
* לעתים אובדן הכרה, פרכוסים, התמוטטות.
* בכלבים רבים מתפתח סיבוך המאפיין מכת חום והוא כשל כלייתי. פגיעה בכליה ניתנת לטיפול רק אם הבעיה מאותרת בזמן והכלב מגיע לטיפול חירום במהירות האפשרית.

סיכויי הכלב:
נכון שמכת חום בכלבים ניתנת לטיפול, אולם ההגעה המהירה לטיפול הינה הקריטית ביותר ובעובדה זו בעיקר תלויה הישרדותו של הכלב. במידה והבחנת כי כלבך סובל מהסימנים הנ"ל, מומלץ להגיע בהקדם האפשרי לטיפול רפואי ולא לחכות. הצלחת הטיפול תלויה בעוצמת הפגיעה והחום בכלב, במצבו הגופני ובמהירות ההגעה לטיפול. עקב חומרת הבעיה וסיכויי ההצלחה הלא כל כך גבוהים בטיפול בה, Disseminated Intra Vascular Coagulation נקרא גם Death Is Coming בפי ווטרינרים רבים…

כללי התנהגות שחשוב לזכור:
* אל תאמץ את כלבך ביום חם. מומלץ לא לקחת אותו לים (אפילו וישהה במקום מוצל) או לטיול. לא משנה כמה מים כלבך ישתה, גופו בכל זאת מתחמם מעל ליכולת מנגנון הקירור.
* הקפד על אספקת מים טרייה וסדירה. ביום חם ניתן להוסיף קוביות קרח לקערת המים של הכלב.
* אל תשאיר את כלבך ברכב ולו גם לדקה: לא בכניסה למכלת לקניית חלב ולא לשם עצירה לקניית עיתון
* אל תשאיר את כלבך קשור בשמש: לא בגינה, לא בחצר ולא בשום מקום אחר
* שמור על כפות הרגליים של כלבך מאספלט או חול חם, הן עשויות להיכוות במגע ישיר איתם.
* במקרה של חשד, ולו גם קל למכת חום, מומלץ להגיע מייד לטיפול ובדרך לנסות לקרר את הכלב.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן