צ'רי איי – Cherry Eye

צ'רי איי – Cherry Eye

מחלת עיניים של כלבים צעירים המתבטאת בהופעת גוש עגול, חלק וורוד שמופיע בקצה הפנימי של העין. הגוש דומה לדובדבן ומכאן שמו הלועזי : CHERRY EYE.

מבנה העפעפיים בחיות מחמד
בכלב ובחתול, ישנם שלושה עפעפיים: עליון, תחתון ועפעף שלישי פנימי אשר בד"כ אינו נראה לעין. תפקיד העפעף השלישי חשוב: הוא משמש כמעיין "מגב" תחתון לקרנית העין; הוא מגן ועוזר בשמירת לחות העין ע"י יצור ופיזור דמעות על הקרנית. דמעות הכלב מיוצרות ע"י שתי בלוטות דמעות: האחת מתחת לעפעף העליון והשנייה בתוך רקמת העפעף השלישי. לבלוטת הדמעות אשר ממוקמת בעפעף השלישי תפקיד חשוב ומשמעותי ביצור הדמעות בעין בריאה ותקינה.

אז, מה זה צ'רי איי?
בעיית ה"צרי אי" נובעת מהיחלשות העפעף השלישי וצניחתו אל מחוץ לקצה הפנימי של העין. עם צניחתו נוצר תהליך דלקתי הגורם להתנפחות העפעף, צבעו הופך אדמדם יותר והמראה הוא של גוש אדום ועגול המזכיר דובדבן.
המחלה יכולה להופיע בכל גזעי הכלבים , אך היא מאוד נפוצה בסוגי הבולדוגים.
"צרי איי" יכול להופיע בכל גיל אך לרוב לפני שהכלב יגיע לגיל שנתיים. צ'רי איי יכול להופיע בעין אחת או בשתי העיניים יחד .

סימנים קליניים
בעלי הכלב יבחינו בתחילה בהופעת גוש עגול חלק בצבע ורדרד עד אדום היוצא מהזווית הפנימית של העין הקרובה יותר לאף. הגוש יכול להופיע בגדלים שונים וצבעו יכול להיות ורוד או אדום (התפתחות דלקת). קורה שהגוש יופיע וייעלם בעצמו או בעזרת מגע קל של אצבע. בד"כ המחלה אינה מלווה בכאבים אלא באי נוחות בלבד אולם, ללא טיפול נכון ומהיר עלולה להיגרם לעין פגיעה חמורה.

הטיפול הרפואי
בעבר חשבו בטעות כי אין לטפל במחלה וכי השארת הבלוטה מחוץ לעין אינה פוגעת בבריאות הכלב. טיפולים אחרים להסרת הבלוטה בשלמותה התבררו כטעות בגלל חשיבות הבלוטה ביצור דמעות. מחסור בדמעות עלול להוביל ל – KCS, תסמונת העין היבשה. עין יבשה תצריך טיפול תרופתי לשארית ימי חיי הכלב.

טיפול: המחלה דורשת טיפול כירורגי בהרדמה להחזרת הבלוטה למקומה האנטומי הנכון. הטיפול יכלול גם אנטיביוטיקה מקומית למניעת זיהום האזור וטיפול אנטי דלקתי להורדת הדלקת והנפיחות. יש להלביש קולר אליזבתני למניעת גירוד עצמי של העין העלול לגרום לפגיעה חמורה בעין ואף לאובדנה.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן