חשיבות הבדיקה הוטרינרית

חשיבות הבדיקה הוטרינרית

חית המחמד מזדקנת מהר יותר מאתנו. לשמירה על בריאותה ולאיתור מחלות בשלב הראשוני, חיוני ביותר לקחת אותה לווטרינר לפחות פעם בשנה עד גיל 7 ולאחר מכן, בגיל מבוגר (אחרי גיל 7 שנים), אפילו לעיתים תכופות יותר.

עיניים – בבדיקת עיני חיית המחמד ניתן למצוא מלבד פצעים וכיבים בתוך העין עצמה, מידע גם על מחלות אחרות ובאיברים אחרים בגוף, בעיות כמו: אנמיה, זיהומים, גלאוקומה, קטרקטים, יתר לחץ דם, צהבת, בעיות כבד, אלרגיות וכו'.

אוזניים – הוטרינר ישאל האם הכלב/החתול מנענעים את ראשם, מגרדים את האוזניים והאם הבחנת בריח רע הנודף מהן. יבדקו הפרשות וריחות בלתי רגילים מהאוזניים. הרופא יבדוק אם נלכדו באוזן קווצות שיער, לכלוך או קוצים ויבחן גם את גוון עור פנים האוזן. אוזני הכלב בנויות כך שיש להן תעלת אוזן עמוקה ומעגלית המקנה הגנה לאוזן הפנימית, אבל תעלות אלו גם מהוות משכן אהוב לטפילי אוזניים וגופים זרים.

פה – בפה נבדקים החניכיים של החיה שלך, הלשון והחיך. בבדיקת הפה נבדקים סימנים לדלקת חניכיים ולריקבון שיניים. הוטרינר יחפש אבן שן, שברים בשיניים, שיניים רופפות, גידולים, זיהומים ובעיות אחרות. לדוגמא, גוון חניכיים צהבהב עלול להעיד על בעיה בכבד היעדר צבע ורוד או אדום מהחניכיים יכול להצביע על אנמיה. כתוכנית מניעה יסביר הוטרינר איך לטפל בשיני חיית המחמד על מנת למנוע מחלה פריאודונטלית (מחלת שיניים וחניכיים), העלולה לגרום לריח רע ואובדן שיניים.

עור, פרווה וטפילים – פרווה שצבעה עמום יכולה להעיד על תזונה בלתי מאוזנת, על בעיית עור או זיהומים וכו'. פרווה דהויה עלולה גם להיות סימן להתפתחות מחלה כלשהי באיברים פנימיים בגוף. מלבד היות העור האיבר הגדול ביותר של הגוף הוא סמן חשוב לבריאות הכללית של החיה. הווטרינר יבדוק את מצב העור והפרווה לנוכחות טפילים ודלקות עור, זיהומים, פצעים, גידולים ואלרגיות. כמו כן, הווטרינר יחפש פרעושים, קרציות וטפילים חיצוניים נוספים.

ציפורניים – הוטרינר יסתכל במבנה הציפורניים: ציפורניים מתקלפות ומפוצלות עשויות לרמוז על ליקוי בחילוף החומרים גוף.

אברי המין – בבדיקת איברי המין בנקבות יחפש הוטרינר הפרשה מהנרתיק שעלולה להצביע על הפרעה במערכת דרכי השתן או במערכת הרבייה. בזכרים, נפיחות באשכים, באיבר המין או דימומים מאיבר המין עלולים להצביע על בעיה.

משקל – במידה וקיים אובדן משקל בהשוואה לביקור הקודם, יכול הדבר להעיד על מחלה כמו סכרת או מחלת כליות. בכל הקשור למשקל עודף; משקל הינו גורם חשוב ביותר לבריאות החיה. לחיה הסובלת מעודף משקל הווטרינר ימליץ על דיאטה ופעילות גופנית מתאימים.

בדיקת הבטן – מישוש הבטן הינו אמצעי לגילוי איברים מוגדלים, מסות או אזורים כואבים. הווטרינר ימשש לבחון קיומם של נוזלים או גושים בחלל הבטן. בנוסף מישוש הבטן בא על מנת להעריך את גודלם וצורתם של הכבד, הכליות, הטחול, שלפוחית השתן והמעיים. בעיות בקיבה, מעיים, כליות, כבד ואיברים אחרים מתגלות בבדיקה זו.

בית החזה – בבדיקה זו ובעת שהכלב/חתול נושם, מאזין הווטרינר לפעימת הלב והריאות ולקולות הנשמעים מהחזה. הסימנים המוקדמים של בעיית לב מתגלים בדרך כלל בבדיקה שגרתית. למשל, רשרוש לב משמעותי ניתן לחוש דרך דופן החזה. קשיים בנשימה אפשר לאבחן על ידי התבוננות בתנועות החזה תוך כדי נשימה.

לסיכום : לפנייך שינויים בהתנהגות אותם עליך לדווח לווטרינר:
– עליה/ירידה בתכיפות מתן שתן.
– עליה בכמות מים שהחיה שותה.
– התנשמויות, אי סיבולת למאמץ, התעייפות מעיסוקים שפעם לא היו מעייפים אותו.
– אכילה בכמות גדולה / קטנה מרגיל.
– הקאות או שלשול.
– גרוד יתר.
– שיעול.
– עליה במשקל / אבדן משקל.
– קימה / התיישבות מלווים בקשיים ו/או כאבים.
– כל סימן של חולשה / אפאטיות / חוסר תיאבון.

חיית המחמד שלכם תלויה בכם לחלוטין בכל הנוגע לטיפול הרפואי. ביקור אצל הווטרינר אחת לשנה, משול לביקורת שלך אצל רופא המשפחה פעם בשבע או שמונה שנים… זכור – דברים רבים יכולים להשתנות בבריאות החיה בזמן קצר ולכן לא מומלץ להפסיד אפילו בדיקה תקופתית אחת. טיפול מניעתי הוא הרבה יותר זול מטיפול ממושך בחיית מחמד חולה ומונע סבל מיותר.

הביקור במרפאה עשוי לעורר מתחים בחית המחמד ולעיתים קשה לבדוק ביעילות בע"ח כאשר הוא מתוח ולא רגוע. המלצת המרפאה, תרגלו את חיית המחמד שלכם לבדיקה גופנית בבית: פתיחת הפה, בדיקת האוזניים, מישוש הגוף.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן