חתול חדש הגיע הביתה

חתול חדש הגיע הביתה

עד איזה גיל חתול נחשב גור

חתול חדש הגיע הביתה – הכל על טיפול בגור חתולים

 

מזל טוב! חבר/ה חדש/ה הצטרף למשפחה. זהו אירוע משמח ומרגש, אך הוא גם מחייב טיפול מתאים, שיבטיח את בריאותו ואושרו של הגור, ולא פחות חשוב מכך – את שמחתכם ואושרכם עם הצטרפותו לחייכם.

גידול חתולים גורים הוא תהליך שמעורר שאלות רבות, בעיקר אצל מי שזוהי התנסותו הראשונה בטיפול ובטיפוח גורי חתולים. טיפול נכון הוא תנאי הכרחי לבריאות טובה של החתול החדש, פיסית ונפשית כאחד, והוא נוגע לכל תחומי החיים שלו. טיפול בגור חתולים בן חודש שונה מטיפול בחתול בוגר, שמערכת החיסון ומערכת העיכול שלו כבר איתנות ומגובשות, ואשר הגיע לבגרות מינית.

מטרת המידע המובא במאמר זה היא לשמש מדריך שיאפשר לכם לספק מענה לצרכיו הראשוניים של החתלתול הטרי: מה לקנות לגור חדש? איזה אוכל לתת לו? איך לטפל בחתול גור מבחינה רפואית? אילו חיסונים הוא צריך לקבל? ובכלל, עד איזה גיל חתול נחשב גור?

בדיקות וטיפולים וטרינריים

חתלתול נחשב לגור עד שהוא מגיע לגיל שנה, למרות שהוא מגיע לבגרות מינית עוד לפני כן. השנה הראשונה לחייו היא קריטית מבחינה התפתחותית וגם מבחינה רפואית, תדירות הטיפולים במהלכה גבוהה יותר מאשר אצל חתול בוגר (כל עוד הוא בריא כמובן).

במהלך השבוע הראשון להגעתו של הגור הביתה, מומלץ להגיע עמו לבדיקה אצל וטרינר כדי לוודא שהוא בריא. במרפאה הגור יעבור בדיקה פיסית, יישקל, והווטרינר יוודא שאינו נגוע בפרעושים או בטפילים אחרים ואף ירכיב לו תכנית חיסונים.

בשנה הראשונה לחייו גור החתולים צריך לקבל 2 חיסונים מרובעים ( בגיל 8 ו-12 שבועות) ולעבור 3 פעמים תילוע (בגיל 8, 12 ו-36 שבועות). החיסון המרובע מגן כנגד 4 מחלות:

  1. חתלתלת –
    מחלה נגיפית קטלנית נפוצה, הגורמת לשלשול, להקאות מתמשכות, להתייבשות מהירה, לחולשה ומוות. הנגיף פוגע במעי הדק, בכבד, בטחול ובמח העצם. המחלה ניתנת למניעה על ידי חיסון שנתי.
  2. קליצי וירוס –
    מחלה נגיפית הגורמת לדלקת בדרכי הנשימה העליונות, מלווה בדמע רב, אף זולג, נשימה כבדה ושיעול, ופצעים בחלל הפה. לעיתים המחלה יכולה להתפשט לכליות ולעור.
  3. רינוטראכיטיס –
    מחלה נגיפית קשה הפוגעת בדרכי הנשימה העליונות וגורמת לדלקת באף, בקנה הנשימה ומלווה בדמע רב, חום גבוה, חולשה, דלקת ריאות ולעיתים, בפצעים מוגלתיים על הלשון.
  4. כלמידיה –
    מחלה הנגרמת על ידי חיידק הפוגע בעיקר בגורים צעירים. לרוב מתבטאת בדלקות עיניים קשות ולעיתים, בדלקות בדרכי הנשימה.

חיסון נוסף הוא חיסון נגד כלבת –
אין חובת חיסון לכלבת לחתולים בישראל, אך לאור תפוצת המחלה בארצנו, מומלץ לחסן כל חתול הנוהג לבלות מחוץ לכתלי הבית, וכל חתול שנלקח לפנסיון או לתערוכות.

 

נושא חשוב נוסף הוא טיפול קבוע נגד טפילים:

  • פרעושים –
    גורמים לגירודים עד כדי תלישת שיער הפרווה ופציעה. הפרעושים אף מעבירים ביצי תולעים וטפילים הגורמים לקדחת הקרציות. בין חודש מרץ לחודש נובמבר יש לתת לחתול טיפול נגד פרעושים אחת לחודש. במרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה בניהולו של דר' אברהם לבנון יש חומרים נוחים ובטוחים לשימוש גם עבור חתולים צעירים. תכשירים המתאימים לכלבים, או לחתולים בוגרים, לא מתאימים בהכרח לטיפול בגור חתולים. חשוב להיוועץ בווטרינר לפני התחלת טיפול.
  • קרציות –
    נפוצות מאוד בישראל. יש לצייד חתולים היוצאים מהבית בקולר מתאים נגד קרציות. קולרים לכלבים, ברוב המקרים, אינם מתאימים לחתולים! גם כאן, כדי למנוע הרעלה חשוב להתייעץ עם הווטרינר לגבי סוג הקולר המתאים.

גידול חתולים גורים

עיקור וסירוס

עיקור נקבות מקטין בצורה משמעותית ביותר (עד 80%) את הסיכון ללקות בסרטן העטינים (מקביל לסרטן השד אצל נשים) ומונע מחלה נפוצה אצל חתולות – דלקת רחם. לא רק המניעה, אלא גם הטיפול בכל אחת מהמחלות האלה כרוך בין היתר בעיקור, גם אם החתולה כבר בגיל מבוגר.

סירוס הזכרים מקטין בצורה משמעותית את הסיכון ללקות במחלת הסרטן (סרטן האשכים וכן, גידולים המופיעים באזור פי הטבעת וסוגי סרטן נוספים). סירוס הזכרים גם מונע מחלות כגון הרניה פריאנלית (בקע בשריר), הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (המלווה לרוב בדלקות בערמונית ובקשיים במתן שתן וצואה) ועוד.
בנוסף לכל אלה, זכרים מסורסים לא ישוטטו בעקבות נקבות מיוחמות או ילחמו בזכרים אחרים, ובכך יקטינו משמעותית את הסיכון להיפצע, לחלות במחלות נגיפיות או להיפגע מכלי רכב.

מידע נוסף בנושא עיקור וסירוס חתולים ניתן לקרוא כאן.

 

מה אוכל גור חתולים?

תזונה נכונה היא מרכיב בסיסי וחשוב להתפתחותו התקינה של הגור ולשמירה על בריאותו. להלן מספר כללים חשובים:

  • מומלץ לתת לו מזון מסחרי איכותי של רויאל קאנין, סיאנס פלאן, יוקנובה או פורינה עד גיל שנה.
  • את המנה היומית יש לחלק לשניים ולתת חצי ממנה בבוקר וחצי בערב. בדרך כלל, חתולים נוטים לאכול כמויות קטנות של אוכל מספר רב של פעמים.
  • יש להימנע מאוכל ביתי ובעיקר מענבים, צימוקים, שוקולד, סחוס של דג, בשר לא מבושל או מטוגן מאוד, אוכל מתובל, ואוכל המכיל בצל או שום.
  • מעבר מסוג מזון אחד לשני צריך להיעשות בהדרגה על פני מספר ימים, על ידי עירבוב האוכל החדש עם הישן.
  • חשוב לאפשר לחתול גישה נוחה למים טריים 24 שעות ביממה.

 

כיצד לטפל בפרוות החתול?

הברשה יומית כבר מגיל צעיר תמנע היווצרות קשרים ותקטין את כמות הפרווה שנושרת בבית. בחודשי הקיץ מומלץ לספר חתולים בעלי פרווה ארוכה אחת לכמה חודשים. פרווה ארוכה ומלאת קשרים מקשה על החתול לנוע ומהווה בית גידול לחידקים ולטפילים.

אחד הסימנים לבעיה בדרכי העיכול הנובעת מבליעת גושי פרווה, היא הקאה בתכיפות גבוהה (כל יום, מספר פעמים ביום, כמה פעמים בשבוע). הקפדה על הברשה סדירה תצמצם את הסיכון לכך.

 

האם ניתן וכדאי לקלח חתול?

אין לקלח גור חתולים לפני גיל 6 חודשים. חתולים הם חיות נקיות מאוד ולרוב ישמרו על ניקיון פרוותם. אם בכל זאת מחליטים לקלח חתול, יש להשתמש בשמפו המיועד לחתולים. חתולים בעלי עור רגיש זקוקים לשמפו היפו אלרגני. כך או אחרת, אין לרחוץ את החתול יותר מפעם בחודש. כדי להקל על שגרת הרחצה, כדאי להרגיל חתולים כבר מגיל 8 שבועות למשחק במים בגיגית או באמבטיה, כדי שיתרגלו למגע עם מים.

 

מה צריך להכין בבית לקראת הגור החדש?

  • שתי קעריות נפרדות לאוכל ולמים.
  • ארגז חול, כף לניקוי החול ושק חול להחלפה ומילוי חוזר. מומלץ לבחור בארגז חול סגור ובשק עם חול מתגבש או בצורת קריסטלים. בימים הראשונים כדאי להוריד את המכסה ולאחר שהחתול התרגל לארגז, אפשר לסגור אותו.
  • ארגז נשיאה – חשוב לכל מקרה בו צריך להוציא את החתול מהבית, להסיע אותו ברכב, או לקחת אותו לווטרינר.
  • קרש גירוד – רוב החתולים לא ישתמשו בקרש גירוד לפני גיל 3 חודשים. מומלץ לקנות תחילה קרש גירוד פשוט (לא עמוד) ולהניחו על הרצפה בפינת החדר. אם לאחר מספר שבועות החתול לא החל להשתמש בקרש יש להניח את הקרש כנגד הקיר.
  • צעצועים – מומלץ לבחור בשניים או שלושה צעצועים קטנים (שלא ניתן לבלוע אותם). כל כמה זמן, כשהחתול יאבד עניין בצעצוע אחד, ניתן להחליפו בחדש. לאחר מספר שבועות אפשר להחליף שוב בין שני הצעצועים וכך למנוע שעמום.

 

הקפדה על כל הכללים ואופני ההתנהלות שפורטו כאן, תבטיח לכם הנאה ולחתול שלכם – בריאות טובה.

בכל שאלה נוספת ולקבלת מידע מורחב על כל נושא אחר, הנכם מוזמנים לשוחח עם כל אחד מאנשי הצוות הרפואי שלנו, במרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה.

להתיעצות טלפונית, או לתיאום ביקור במרפאה צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן