ניתוח עיקור חתולה

ניתוח עיקור חתולה

ניתוח עיקור חתולה, ניתוח סירוס חתול

עיקור וסירוס חיות מחמד הוא נושא שפעמים רבות מעורר רתיעה בקרב בני אדם – הן מבחינה מצפונית וערכית, עקב שלילת יכולתן להתרבות, והן מהבחינה של חשיפה מיותרת של בעל חיים אהוב, לפעולה רפואית הטומנת בחובה מידה כזאת או אחרת של סיכון.
ואמנם, בעולם אידיאלי יתכן שבאמת לא היה צורך בכך, אך במציאות, ישנם כמה משתנים חשובים, שמצדיקים את הפעולה מבחינה רפואית ומוסרית ואשר בגללם, קיימת הסכמה גורפת למדי בקרב וטרינרים, בנוגע לנחיצותה.

 

מדוע חשוב לעקר / לסרס חתולים משני המינים?

מניעת מחלות ממאירות תלויות הורמונים – סרטן העטינים או סרטן הרחם אצל חתולות וסרטן האשכים אצל חתולים, הם מחלות המושפעות באופן משמעותי מהורמונים. ככל שחתולה עוברת יותר מחזורי ייחום, יותר הריונות והמלטות, או במילים אחרות, ככל שהיא חווה פעילות הורמונלית אינטנסיבית וארוכת שנים יותר במשך חייה, כך הסיכוי שלה לחלות – גדל. המצב דומה גם אצל חתול זכר פעיל מינית.
חתולה יכולה להיכנס להריון שלוש פעמים בשנה בממוצע ובמידה ולא נכנסה להריון במחזור ייחום מסוים, היא תחזור ותתייחם שוב כל מספר שבועות. המשמעות היא, רכבת הרים הורמונלית, המגבירה משמעותית את הסיכון למחלות סרטניות.
עיקור של חתולהאו סירוס של חתול עם הגעתם לבגרות מינית (סביב גיל חצי שנה), מפחית בצורה דרסטית ביותר את הסיכון לכך, אך גם אם עושים זאת מאוחר יותר, רמת הסיכון עדיין פחותה בצורה משמעותית.

צמצום תופעת חיות הרחוב ובעלי החיים הנטושים – הישראלים אוהבים בעלי חיים ונתונים סטטיסטיים מראים שכשליש מבתי האב בארץ, מאמצים חיית מחמד. אימוץ בעל חיים הוא עניין מבורך, אך חשוב להבין שמלבד זאת שהוא מגיע יחד עם מחויבות לרווחתה של חיית המחמד הפרטית, יש לו גם השלכות רחבות הרבה יותר.
חלק בלתי מבוטל מהגורים הנולדים בכל שגר, מגיע לרחוב. אם לוקחים בחשבון שחתולה יכולה להביא כ-12 גורים בשנה בממוצע, המספרים הם בלתי נתפסים. אותם גורים שיגיעו לרחוב וישרדו, ימשיכו להתרבות ללא פיקוח והתוצאה היא, למעלה ממיליון חתולי רחוב בישראל, שדינם חיים קשים ואכזריים בצל סבל מרעב וצמא, תאונות, מחלות ותנאי מזג אוויר קשוחים.
עיקור חיות הבית הוא דרך פעולה מרכזית לצמצום התופעה העגומה הזו.

הפחתת סטרס אצל החתול/ה – חתולה מיוחמת עוברת שינוי קיצוני במצב הרוח ביום-יומיים שלפני כל ייחום ובמהלך השבוע עד עשרה ימים של הייחום עצמו. התנהגותה חסרת שקט, מתוחה ועצבנית והיא מושכת אליה חתולים זכרים מכל האזור. במהלך ההזדווגות, היא נחשפת למחלות המועברות מהזכרים שמזדווגים עמה כאשר, פעמים רבות מדובר בחתולי רחוב שאינם מחוסנים ונושאים מזהמים שונים.
זכר המגיב לריחה ולאיתותיה של חתולה המיוחמת, נאלץ להתחרות עם יריביו על הסיכוי לעבר אותה, הופך תוקפני יותר וחשוף לתוקפנות מצד הזכרים האחרים ולפציעות.
זכר שחי בתוך בית, ינסה לברוח החוצה כדי להגיע לחתולה, ירסס שתן בכל מקום ויהיה עצבני וחסר נחת.

ניתוח סירוס חתול

מהו הגיל בו מומלץ לבצע עיקור?

חתולים וחתולות מגיעים לבשלות מינית בגיל חצי שנה בממוצע. יש מקרים בהם זה קורה מוקדם או מאוחר יותר ולכן, מומלץ להגיע עם החתול/ה לווטרינר סביב גיל 4-5 חודשים ולהתייעץ עמו לגבי הזמן הנכון לניתוח העיקור או הסירוס.

מהלך הניתוח וההחלמה

  • עיקור חתולה – מבוצע בהרדמה מלאה ובמהלכו הווטרינר מבצע חתך בבטן ומוציא את השחלות ואת הרחם. בתום הניתוח החתך נתפרוהחתולהנשארת במרפאה להשגחה מספר שעות.
  • סירוס זכר – מבוצע אף הוא בהרדמה מלאה. במקרה זה מבוצע חתך בכיס האשכים והווטרינר מסיר את האשכים.

בשני המקרים, מדובר על הליך כירורגי פשוט יחסית, ורמת הסיכון שבו פוחתת ככל שהוא מבוצע בגיל צעיר יותר, כשהחתול או החתולה בריאים וחזקים.
בימים הראשונים שלאחר הניתוח יהיו אדמומיות ונפיחות קלות סביב אזור החתך שצפויות להתפוגג בהדרגה.
במקרה שלנפיחות ואודם גוברים, הפרשות מאזור הניתוח, כאבים עזים, חום, סירוב לאכול ולשתות,או אי עשיית צרכים, יש להגיעבהקדם לווטרינר.

מעוניינים בניתוח עיקור או סירוס? הבטיחו שאתם עושים זאת במקום הנכון.

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך רצון לתת מענה מלא ומקיף לכל הנוגע לרווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול אוהב ומסור לכלבים ולחתולים מזה עשרות שנים, בידי צוות מיומן רב מקצועי של מומחים: אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

אנו כאן למענכם ולמען חבריכם הפרוותיים לייעוץ, אבחון, הדרכה ולהבטחת הטיפול הרפואי הטוב ביותר עבורם.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן