ניתוח רצועה צולבת לכלב

ניתוח רצועה צולבת לכלב

קרע ברצועה הצולבת הקדמית (CCL) הוא אחת מפציעות הברכיים הנפוצות ביותר אצל כלבים, בעיקר ברגליים האחוריות.

כל אחד ממפרקי הברכיים מכיל שתי רצועות צולבות: קדמית ואחורית. הן נקראות "צולבות", משום שהן עוברות אחת מעל השנייה במרכז הברך בדומה לצלב.

מה תפקידה של הרצועה הצולבת?

הרצועות הצולבות עשויות רקמה סיבית והן מחברות את עצם הירך והשוק יחד, תוך שהברך משמשת כציר המאפשר כיפוף וסיבוב במסגרת טווח תנועה מסוים. אחד מתפקידיהן העיקריים הוא לשמור על יציבות מפרק הברך ובעקבות כך, של הרגל כולה. הרצועה הצולבת הקדמית, מונעת מהשוק לנוע קדימה ביחס לעצם הירך, או במילים אחרות, מסייעת לשמור על קו תנועה יציב לאורך כל הרגל, המאפשר לכלב לבצע את כל אותן פעולות שגרתיות כגון עמידה, הליכה, ריצה וקפיצה.

הסיבות לקרע ברצועה הצולבת

שתי הסיבות השכיחות ביותר לקרע ברצועה הצולבת הקדמית הן:

  • ניוון של הרצועות בתוך המפרק – עם הזמן, חלה שחיקה של הרצועה ומתפתח תהליך ניווני. תהליך זה מאד אופייני לכלבים ואף מועצם אצל גזעי כלבים מסוימים. ככל שהתהליך מתקדם, כך הרצועה מועדת יותר להיקרע כתוצאה ממכה, מפעילות אינטנסיבית, או ממשקל עודף שמפעילים עליה עומס יתר ולפעמים, היא פשוט נקרעת גם ללא טריגר מיוחד, לאחר שהגיע לקצה גבול המתיחה שלה.
  • טראומה (חבלה) – קרע שנוצר עקב פציעה, עקב ביצוע תנועה חדה בעוצמה גבוהה, או עקב פעילות גופנית אינטנסיבית, בעיקר אם היא מבוצעת כדבר שבשגרה.

כיצד מאבחנים קרע ברצועה?

רוב האנשים יביאו את כלבם לווטרינר כשיבחינו בצליעה שאינה חולפת, קלה או קשה. הווטרינר יבצע בדיקה ידנית אורתופדית שחלק ממנה, הוא בדיקת תנועת מגירה קדמית. בתנועת מגירה קדמית, עצם השוק נעה קדימה מעבר לקו הקדמי של עצם הירך. במצב תקין, לא ניתן לעשות זאת, אך כשהרצועה הצולבת הקדמית קרועה, התנועה תתאפשר.
בהתאם להתרשמות בבדיקה הידנית, הווטרינר ימליץ על בדיקות הדמיה כדי לוודא את האבחנה ולעמוד על מידת החומרה שלה ועל נוכחות תהליך דלקתי.

ניתוח רצועה צולבת לכלב

כיצד מבוצע ניתוח רצועה צולבת?

כאשר טיפול שמרני כגון פיזיותרפיה, טיפול תרופתי ומנוחה אינו עוזר, הפתרון הוא ניתוח.

המנתח מחליף את הרצועה הקרועה ברצועה מלאכותית, שמחזירה למפרק את יציבותו ומונעת תנועה חריגה. במרבית המקרים, הרצועה המלאכותית מקובעת מחוץ לקפסולת המפרק (Extracapsular). זוהי שיטת הניתוח המסורתית והיא נקראת ECLS.

ישנן שיטות ניתוח נוספות, שיעילות במיוחד אצל כלבים גדולים יותר:

  • TPLO – מטרת ניתוח זה היא לשנות את הזווית ובעקבות כך, את היחס שבין עצם הירך ועצם השוק, באופן שיצמצם את תנועת עצם השוק קדימה ביחס לעצם הירך בעת ביצוע צעד.
  • TTA – הליך שמתאים יותר לכלבים שהמישור העליון (הקדמי) של עצם השוק שלהם הוא זוויתי, או מגובנן יותר. בניתוח זה, החלק הקדמי של עצם השוק נחתך ומופרד משאר השוק באמצעות ספייסר וגורם לרצועת הברך להתמקם במנח המאפשר שליטה טובה יותר בתנועה קדימה של עצם השוק ביחס לעצם הירך.

כדי לבחור בשיטת הניתוח הטובה והמתאימה ביותר לכלב, יש לערוך אבחון יסודי ומקצועי של היקף הבעיה ושל מאפיינים נוספים של הכלב, כגון מצבו הבריאותי הכללי, מבנה הברך והרגל הטבעי שלו, מימדיו והרגליו.

ניתוח רצועה צולבת לכלב מחיר

מאחר שיש מספר גישות ניתוחיות לרצועה צולבת בברך, תלוי מאד על איזו גישה יוחלט משום שההבדלים ביניהן משפיעים על מורכבות הניתוח ועל משכו.

מלבד השיקול המרכזי הזה, ישנם עוד כמה פרמטרים המשפיעים על עלות הניתוח:

  • הבדיקות הטרום ניתוחיות – בדיקות מעבדה (דם, שתן) ובדיקות הדמיה נחוצות לפני כל ניתוח כדי לקבל הערכת מצב מדויקת לגבי מצב בריאותו הכללי של הכלב ומצב האיבר המיועד לניתוח.
  • התפתחויות בלתי צפויות – כלבים שונים מגיבים באופן שונה לחומרי הרדמה ולהליך הניתוחי ולעולם לא ניתן לצפות מראש כל תפנית במהלך הניתוח. לעיתים, יש סיבוכים ו"הפתעות" שהופכים את הניתוח למורכב יותר ומייקרים אותו.
  • טיפול ותהליך החלמה לאחר הניתוח – השגחה וטרינרית ואשפוז, טיפול תרופתי מיוחד, שיקום פיזיותרפי – כל אלה מוסיפים לעלות הכוללת של הניתוח וגם הם משתנים בהתאם לצורך ובהתאם למצבו של הכלב.

כלבבכם האהוב צולע? אל תתעכבו ובואו אלינו לאבחון מקצועי ויסודי.

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך שאיפה לספק מענה מקיף ומלא לכל היבטי רווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול מקצועי, מעמיק ומסור לכלבים ולחתולים כבר עשרות שנים, מידי צוות מיומן ורב מקצועי הכולל: אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן