ניתוח אוזניים לכלב

ניתוח אוזניים לכלב

אוזניים הן איבר זוגי, קטן ומורכב להפליא, שסוגי פגיעות שונים באחד מהמנגנונים העדינים בהן, עלולים לגרום לבעיית אוזניים המשתנות באופיין ובחומרתן.
במקרים רבים, ניתן לפתור בעיות אוזניים באמצעות טיפול שמרני, תרופתי. אך ישנם מקרים בהם הדרך היחידה להקל על סבלו של הכלב (בעיות אוזניים עלולות להסב לפעמים כאבים עזים), או לשפר את איכות השמיעה שלו, היא באמצעות ניתוח.

אוזני הכלב – רקע אנטומי

האוזן מורכבת משלושה מדורים, כאשר, מבחינה ווטרינרית, עיקר ההתערבויות מתבצעות במדור החיצוני והתיכון שלה.

  • האוזן החיצונית – זהו המדור הכולל את אפרכסת האוזן ואת תעלת השמע האופקית והאנכית. גזעי כלבים שונים נבדלים באופן משמעותי מאד מבחינת צורתה וגודלה של אפרכסת האוזן, אך בכולם האפרכסת מחוברת לראש באמצעות הרבה שרירים קטנים, המאפשרים את תנועתה.
    תעלות האוזן החיצונית הן מבנים סחוסיים המחוברים לגולגולת ולסחוסים אחרים באוזן באמצעות ליגמנטים (רצועות), וממשיכים פנימה, לתוך האוזן התיכונה.
    חלקה הפנימי ביותר של האוזן החיצונית הוא עור התוף, המפריד בינה לבין האוזן התיכונה. תפקידו, להעביר את הקלט הצלילי מהמדור החיצוני אל האוזן התיכונה, בצורת רטט (גירוי מכני).
  • האוזן התיכונה – מורכבת מחלל התוף, שרובו מלא באוויר אך הוא מכיל גם את עצמות השמע, את תעלת השמע וכמה שלוחות עצביות.
    עצמות השמע הזעירות רוטטות בתגובה לתנודות המועברות אליהן באמצעות עור התוף ומעבירות את הגירוי אל האוזן הפנימית, שמתרגמת את הגירוי המכני, למידע שהמח יודע לפרש כצליל.
  • האוזן הפנימית – חלל הממוקם בתוך הגולגולת, שבו כאמור, מתבצע תהליך המרת התנודות למידע צלילי, המועבר אל המח באמצעות עצב השמיעה.
    האוזן הפנימית משחקת גם תפקיד מרכזי בשיווי המשקל של הכלב, בדיוק כמו אצל בני אדם.

תסמינים נפוצים של בעיות אוזניים בכלבים

כאשר כלב סובל מבעיות אוזניים זה יכול להתבטא באחת או יותר מכמה צורות:

  • גירוד וחיכוך של האוזן.
  • ניעור תכוף של הראש.
  • אודם ונפיחות של אפרכסת האוזן.
  • הפרשה מהאוזן (לעיתים, בעלת ריח רע).
  • ככל שהבעיה חמורה יותר, כך עלולים להופיע ביטויים של כאב (בכי, יבבות, מצב רוח ירוד) ובמקרים קיצוניים של דלקת או זיהום מפושטים – שיתוק של עצבי הפנים ואפילו תסמונת הורנר, שהיא תסמונת עצבית הפוגעת בעין, אך עלולה להיגרם מזיהום באוזן התיכונה.
  • מרבית הכלבים הסובלים מדלקת של אוזן החיצונית יציגו גם בעיות בעור (כ- 80% מהמקרים).

ניתוח אוזניים לכלב

ניתוחי אוזניים נפוצים בכלבים

  • ניתוחי אפרכסת – אפרכסת האוזן, בעיקר אצל כלבים בעלי אפרכסת גדולה ומתנפנפת, היא איבר שמועד לחבלות ולטראומות. היא עלולה להיתפס ולהיקרע בזמן משחק, ריצה, או עימות עם כלב אחר.
    בכל הנוגע לניתוחים קוסמטיים (קיצוץ אוזניים לכלב מטעמים אסתטיים בלבד), כיום לא נהוג לעשות זאת ובישראל, זה מנוגד לחוק צער בעלי חיים.
  • ניתוחים של האוזן החיצונית – עיקר הניתוחים הללו מתמקדים בתעלות השמע (האנכית והאופקית) ומבצעים אותם אצל כלבים שסובלים מדלקות אוזניים כרוניות, חוזרות ונשנות, שאינן מגיבות לטיפול תרופתי ופוגעות ברקמה של תעלות השמע ובאיכות השמיעה.
    שמות ההליכים הניתוחיים מתייחסים לתעלה בה מבוצע הניתוח ולאופי המניפולציה הניתוחית:
    Lateral Ear Canal Resection – כריתת הדופן הצדית של התעלה האנכית
    Vertical Ear Canal Resection – ניתוח רדיקלי בו מתבצעת הסרה מלאה של התעלה האנכית. אופיינית יותר במקרים של סרטן ופחות כתוצאה מדלקות.
    Total Ear Canal Ablation (TECA) ו- Lateral Bulla Osteotomy (LBO) – ניתוח שמבוצע כמוצא אחרון במקרים חמורים ויש לו פוטנציאל גבוה יותר להתפתחות סיבוכים. במהלכו מוסרים חלקים משמעותיים מהמבנים של האוזן ושמיעתו של הכלב נפגעת לצמיתות.
  • ניתוחים של האוזן הפנימית – נדירים מאד בכלבים ומעט שכיחים יותר אצל חתולים.

ברוב המקרים, כשמדובר בניתוחי אוזניים, זהו פתרון שפונים אליו רק לאחר ניסיונות טיפול שמרניים שלא צלחו. בכל מקרה, דרוש אבחון יסודי ומדוקדק של טיב הבעיה ומקורה, כדי לבחור בטיפול המתאים ביותר.

אם שמתם לב שכלבכם אינו מגיב לקריאה בשמו כבעבר, או שמתעורר בכם חשד שהוא סובל מבעיית אוזניים, חשוב מאד לפנות לאבחון ולטיפול מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע הידרדרות במצב ולחסוך ממנו סבל מיותר.

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך שאיפה לספק מענה מקיף ומלא לכל היבטי רווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול מקצועי, מעמיק ומסור לכלבים ולחתולים כבר עשרות שנים, מידי צוות מיומן ורב מקצועי הכולל: אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן