אוכל גורי חתולים

אוכל גורי חתולים

מה אוכלים גורי חתולים? מדריך בנושא אוכל גורי חתולים

 

חתול, ובעיקר חתול בית בוגר (להבדיל מגור צעיר, או מחתול רחוב מוכה רעב), נוהג בהרבה יותר חשדנות כלפי דברי מאכל לפני שהוא מחליט להכניס אותם אל פיו, בהשוואה לכלב וגם ללא-מעט בני אדם.

אפשר להפיק הרבה הנאה מעצם ההתבוננות על חתול שמניחים לפניו את קערת האוכל. הוא ניגש אליה, מרחרח את סביבותיה ואת תוכנה ורק לאחר שהוא מזהה שהיא מכילה את סוג האוכל אליו הוא רגיל, או מאכל חדש עם ריח טוב במיוחד (שימורי טונה למשל), הוא ניאות להתחיל לאכול.
גם כשהוא כבר פוצח באכילה, הוא עושה את זה לאט ובאלגנטיות, ופחות נפוץ לראות חתול בית שמסתער על מזונו ובולע ממנו חתיכות גדולות בבת אחת, כמו נניח, גולדן רטריבר.

העניין הוא, שחתול צעיר בן כמה שבועות או חודשים, עדיין אינו בעל אינסטינקטים חתוליים מפותחים, והוא לומד כיצד "להיות חתול" בהרבה מאד מובנים. תהליך הלמידה נוגע גם להרגלי האכילה שלו, לזהירות הטבעית שעליו לפתח, ולמערכת העיכול שלו שלומדת להסתגל לעיכול מזון מוצק לסוגיו.

לכן, כל מי שמאמץ גור חתולים, צריך ללמוד ולהכיר כמה כללים והיבטים בסיסיים הקשורים בתזונה מאוזנת ובריאה עבור חתול, ולסייע בידי החתול הפרטי שלו לאמץ הרגלי אכילה נכונים.

מאמר זה מפרט בהרחבה מה גורי חתולים אוכלים וכמה, האם אפשר לתת אוכל ביתי לגורי חתולים, ואילו מאכלים אסור לתת להם בשום פנים ואופן. מי שמעוניין במידע נוסף על גידול גורי חתולים, יכול למצוא אותו כאן.

מה חתולים גורים אוכלים?

גופו של החתול, כחיית טרף שניזונה באופן טבעי מבשר צייד, זקוק למנה מכובדת של חלבונים שמקורם מן החי והדבר נכון כפליים כאשר מדובר בגור, שנמצא בתהליך גדילה והתפתחות. חלבונים הם אבני הבניין של הגוף, וחסר משמעותי בחלבונים עלול לפגוע בהתפתחות התקינה של החתלתול.

יחד עם זאת, תזונה חתולית מאוזנת, צריכה לכלול גם את שאר אבות המזון (שומנים ופחמימות) וכמות מספקת של ויטמינים ומינרלים.

הסיכוי שחתול, צעיר או מבוגר, יקבל את כל רכיבי המזון החיוניים עבורו דרך מזון ביתי בלבד הוא קלוש, ולכן ההמלצה היא חד משמעית, לספק לו מזון מסחרי איכותי, המתאים בהרכבו התזונתי ובגודל הגרגירים שלו לגילו של החתול ולמשקלו.

מאחר שחתולים נוהגים לשתות מעט, מומלץ לשלב בתזונתם הקבועה בין מזון יבש למזון רטוב, שיעשיר את מזונם בנוזלים.

 

מה גור חתולים אוכל בנוסף למזון המסחרי?

כאמור, חשוב שהתזונה העיקרית של החתול לא תסתמך על מזון ביתי:

  • מזון ביתי נוטה להיות אקראי. הוא תלוי במה שנמצא באותו רגע במזווה או במקרר, ולא תמיד מה שיש מתאים לחתול.
  • מזונות ביתיים נוטים לא פעם להיות עתירי מלח וסוכר, מתובלים, מעובדים, או להכיל תוספות שונות. כל אלה עלולים להזיק מאד לחתולים.

בהינתן כל זאת, עדיין אפשר לתת לחתול מדי פעם לטעום מאכלים ביתיים, אם מקפידים לדבוק רק באלה שמותר לתת לו, ונותנים אותם במנות קטנות ובגדר צ'ופר. אם כך, מה מותר לתת לחתול?

  • דגים או בשר מבושלים, נטולי עצמות, תבלינים ורוטב.
  • מעט טונה מקופסת שימורים, לאחר שסוננה היטב מהנוזלים ורק אם אינה מתובלת או מכילה תוספות למיניהן.
  • מעט גבינה לבנה רזה, נטולת תוספות ולא ממותקת.
    כאן יש לסייג ולומר, שחתולים רבים רגישים ללקטוז שנמצא במוצרי חלב, ויתכן שחתול יגיב לאכילתם בשלשולים, בכאבי בטן ואף בהקאות. אם מנסים לתת לחתול כמות קטנה של גבינה ורואים שהוא אינו מגיב טוב, אין לתת לו את המאכל להבא.

 

כמה פעמים ביום מאכילים גור חתולים?

  • על כל אריזת אוכל מסחרי ניתן למצוא טבלה המפרטת את כמות המזון היומית המומלצת לגילו ומשקלו של החתול. את הכמות הזו יש לחלק לשניים ולהגיש לו חצי ממנה בבוקר וחצי בערב.
  • להבדיל מאוכל, חשוב מאד לתת לחתול גישה חופשית ונוחה למים טריים בכל שעות היממה ויש להחליף את המים בקעריתו כל יום ולדאוג שיהיו טריים.

אוכל ביתי לגורי חתולים

אילו מאכלים אסור בשום פנים לתת לחתול?

הרבה מאכלים שבני אדם נוהגים לאכול כדבר שבשגרה עלולים להסב נזק לבריאותו של חתול ולפעמים, אפילו לסכן את חייו. את המאכלים המופיעים ברשימה הבאה, אסור לתת לחתול, גם לא בצחוק, לא "רק קצת" ולא כדי לראות איך הוא מגיב:

  • מזון עתיר שומן – עלול לגרום לדלקת הלבלב אצל חתולים, בעיקר כשהוא נצרך דרך קבע ובכמות גדולה. דלקת בלבלב עלולה להתפתח למצב מסכן חיים.
  • שום ובצל – פוגעים בכדוריות הדם האדומות של החתול ובמקרה של הרעלה עלולים להביאו למצב של אנמיה קשה. אם זה קורה, החתול יקיא, ישלשל ויהיה חלש מאד.
  • אבוקדו – מכיל חומר בשם "פרסין" (persin), אשר רעיל לחתולים וכלבים כאחד.
  • שוקולד ומוצקי קקאו – מאכל נוסף שאינו רק מזיק, אלא ממש רעיל, גם עבור חתולים וגם עבור כלבים, בשל תכולת הקפאין והתיאוברומין שבו. דרגת הרעילות עולה ככל שהמאכל מכיל אחוז גבוה יותר של מוצקי קקאו.
    חתול שסובל מהרעלת שוקולד יקיא, ישלשל, יסבול מטכיפנאה (נשימה מהירה) ומרעידות. אם ההרעלה חמורה ממש, היא עלולה להרוג אותו.
  • מאכלים ומשקאות המכילים קפאין – רעילים מאותן סיבות שבגללן אסור לתת לחתולים שוקולד.
  • ענבים ומוצריהם (כולל צימוקים) – גורמים לפגיעה כלייתית אצל חתולים.
  • מוצרי מאפה המכילים שמרים – בצק שמרים עלול לתפוח ולייצר נפח גבוה של גזים במערכת העיכול של החתול. הוא עלול לגרום להתנפחות של הקיבה ואף לעוויתות. מלבד זאת, שמרים מייצרים אלכוהול כתוצר לוואי, ואלכוהול מסוכן מאד לחתולים.
  • אלכוהול – דברי מאכל ומשקה המכילים אלכוהול, אפילו בכמות קטנה, עלולים לגרום להרעלה רצינית בחתולים ובמקרים קיצוניים אף לתרדמת (קומה) ולמוות.
  • פירות הדר – כל חלקי הפרי מכילים חומצת לימון ושמנים אתריים שעלולים להסב נזק לחתול. כמות קטנה תתבטא ככל הנראה "רק" בקלקול קיבה, אך כמויות גדולות עלולות להיות מסכנות חיים.
  • ביצים לא מבושלות – עלולות להכיל את חיידק הסלמונלה, הפוגע גם בחתולים וגם בבני אדם.

 

לסיכום, בכל הנוגע לתזונה המתאימה לחתול אין מקום להשתמש באינטואיציה וגם מאכלים שנראים לנו תמימים, עלולים להיות מסוכנים לחתול. לפני שמציעים לחתול מזון ביתי, חשוב להיוועץ בווטרינר.

 

למידע נוסף, להתייעצות או לתיאום תור לבדיקת וטרינר, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם המרכז הרפואי הווטרינרי שלנו בחיפה.

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או בהשארת פרטיכם בטופס הפנייה באתר

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן