כלב אחרי ניתוח

כלב אחרי ניתוח

כלב אחרי ניתוח – כיצד מטפלים ומתי לפנות לווטרינר?

ניתוח, אפילו אם הוא קל ופשוט, הוא מצב מלחיץ, שמעורר הרבה חששות ושאלות. כל ניתוח בהגדרתו, הוא פעולה פולשנית, או זעיר-פולשנית (תלוי בטכניקה הניתוחית) וככזה, יש לו מגוון השלכות בריאותיות על הכלב.
המאמר הבא מרחיב לגבי ההשלכות הללו, נותן דגשים לגבי אופן הטיפול בכלב בבית לאחר הניתוח, ומסביר באילו מקרים יש להגיע איתו לבדיקה וטיפול מקצועיים אצל וטרינר.

 

סוגי ניתוחים ומצבים טרום-ניתוחיים וגורמי הסיכון הכרוכים בהם

חשוב להבין, שהמונח "ניתוח" הוא כותרת רחבה שמאגדת מגוון עצום של פעולות כירורגיות שונות מאד זו מזו.
כדי לסבר את האוזן, הנה כמה היבטים שעל פיהם מסווגים ניתוחים, אשר יש להם השפעה גדולה על מצבו של הכלב ועל תהליך ההחלמה שלו לאחר הניתוח:

  • ניתוח דחוף לעומת ניתוח אלקטיבי –
    ניתוח דחוף נדרש כשמדובר במצב חירום רפואי, שלא ניתן לדחות את הטיפול בו וכשאין מספיק זמן כדי לנסות טיפולים שמרניים שאינם כירורגיים. לדוגמא, במקרה של כלב שסובל מפגיעה באיברים פנימיים לאחר תאונה. ניתוח אלקטיבי הוא ניתוח שמתאמים מראש, ובמקרים רבים עושים זאת לאחר שניסיונות טיפול אחרים כשלו.
    כאשר הניתוח מתוכנן מראש, יש זמן להתכונן לקראתו, לערוך בדיקות מקדימות שבאמצעותן ניתן להעריך את מצבו הבריאותי הכללי של הכלב ואף לקבל תמונה מדויקת למדי של מצב האיבר המיועד לניתוח.
    ניתוח דחוף הוא בעל דרגת סיכון גבוהה יותר, משום שיש בו הרבה מאד חוסר וודאות, וסיכוי גדול לסיבוכים ולהפתעות לא רצויות תוך כדי הניתוח. מטבע הדברים, לסיבוכים ניתוחיים ופוסט-ניתוחיים יש מחיר, והם באים לידי ביטוי בטיפול מורכב יותר ובמשך החלמה ארוך יותר.
  • ניתוח נקי לעומת ניתוח מזוהם –
    כאן, הכוונה היא לא לשמירה על סטריליות על ידי הצוות המנתח, אלא לאופי הניתוח עצמו. ישנן מערכות גוף שנחשבות מזוהמות, כלומר, מאוכלסות בחיידקים ובפתוגנים אחרים באופן טבעי: מערכת העיכול, מערכת הנשימה, העור, ואיברי המין. כאשר הניתוח מבוצע באחת ממערכות הגוף הללו, או מטפל בזיהום שהתפתח באיבר פנימי, יש סיכון גבוה יותר ליציאה של החיידקים ממקומם ולפלישה שלהם אל מערכות גוף בהן הם לא אמורים להיות, או אל מחזור הדם. לדוגמא, בניתוחי מעיים, בטיפול במורסות שהתפתחו באיבר פנימי, וכד'.
  • גיל הכלב ומצבו הבריאותי לפני הניתוח –
    ניתוח בכלב צעיר, בריא וחזק, הוא בעל פוטנציאל נמוך יותר לסיבוכים מאשר ניתוח בכלב מבוגר, שמצבו הבריאותי רעוע. עם הגיל, יעילות המנגנונים הפיסיולוגיים של הכלב הולכת ופוחתת. יש לכך השפעה גדולה על מהירות האיחוי והריפוי של הרקמות לאחר הניתוח, על כושרה של המערכת החיסונית להילחם בזיהומים ועל הסיכוי הכללי של האיבר המנותח לשוב לתפקוד מלא.

רשימה זו היא חלקית בלבד ונועדה לתת מושג כללי לגבי מגוון השיקולים וההיבטים הכרוכים בכל פעולה ניתוחית. כדי לקבל הערכה טובה יותר, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהיוועץ בווטרינר.

כלב לאחר ניתוח

כיצד מטפלים בבית בכלב שעבר ניתוח?

לפני הכל, כשמגיעים לאסוף את הכלב מהווטרינר לאחר הניתוח, חשוב לשאול אותו ולקבל ממנו הנחיות מדויקות וברורות לגבי אופן הטיפול המתאים לאותו כלב ולאותו ניתוח. מעבר לכך, יש כמה כללים מנחים שתמיד חשוב להקפיד עליהם:

  • לספק לכלב מקום נקי, נח ושקט להתאוששות. שלא כמו אצל בני אדם, אצל כלבים – גם ניתוחים קטנים ופשוטים מבוצעים כמעט תמיד תחת הרדמה כללית. ביום הניתוח, ולעיתים גם ביום שאחריו, הכלב עדיין לא נמצא בשיאו, תגובותיו איטיות והוא מטושטש. יש לאפשר לו לנוח, עד שהוא חוזר לעצמו.
  • עד להתאוששות מלאה מההרדמה (בדרך כלל, עד 24 שעות לאחר הניתוח), אין לאפשר לכלב להסתובב חופשי ללא רצועה, אפילו לא לדקות ספורות לשם עשיית צרכים. יש לספק לו גישה נוחה וחופשית למים טריים ולתת לו אוכל רק לאחר פרק הזמן שהומלץ על ידי הווטרינר.
  • יש ניתוחים שאחריהם דרוש טיפול תרופתי ויש כאלה שלא. אם צריך לתת לכלב תרופות או להשתמש בחומרי חיטוי, חשוב להצטייד בתרופות ובציוד הרפואי הדרוש מבעוד מועד ולהקפיד על המינון, ועל אופן ותדירות השימוש, לפי הנחיות הווטרינר.
  • ישנם מקרים בהם יש לתזונה תפקיד מפתח לאחר הניתוח, למשל, אצל כלבים מבוגרים וחולים שזקוקים לתזונה עשירה בחלבונים, או אצל כלבים שעברו ניתוח בפה, בלוע, או בחלקים אחרים של מערכת העיכול וזקוקים למזון רך. חשוב להיוועץ בוטרינר בנוגע לתזונה המומלצת לכלב לאחר הניתוח.
  • ברוב המקרים, כלב לאחר ניתוח יצטרך ללבוש קונוס על צווארו, שימנע ממנו ללקק ולהתעסק בפצע הניתוח. חשוב לא לוותר על הקונוס גם אם הכלב מתנגד ומנסה להוריד אותו, משום שליקוק אינטנסיבי עלול לגרום לפתיחת התפרים ולחדירת זיהומים.
  • בימים הראשונים לאחר הניתוח וגם לאחר מכן, כל עוד הפצע הניתוחי לא הגליד והתאחה לחלוטין, חשוב להיות עירניים להתנהגותו של הכלב, למצב רוחו, ולמצב הפצע הניתוחי, כדי לוודא שלא התפתח סיבוך או זיהום.

מתי יש להגיע עם הכלב לווטרינר?

  • כאשר לא ניכרת אצל הכלב התאוששות תוך פרק זמן סביר:
    כלב שממשיך להיות אפאטי ומטושטש גם כשחלפו 24 שעות מאז הניתוח; כלב שמסרב לשתות ו/או אינו מטיל שתן 24 שעות לאחר הניתוח, או מסרב לאכול 48 שעות לאחר הניתוח – אלה דורשים הגעה מידית לווטרינר.
  • כאשר מופיעים סימני זיהום:
    אודם ו/או נפיחות שהולכים ומתפשטים סביב פצע הניתוח, הפרשה מהפצע, כאב הולך וגובר, או עליית חום, הם סימנים לזיהום ודורשים טיפול מידי.
  • 4-6 שבועות לאחר הניתוח:
    יש להגיע עם הכלב לביקורת, גם אם הוא נראה ומתפקד מצוין. הווטרינר יערוך בדיקה פיסית ואם צריך, ייקח גם דגימות דם ושתן, או ימליץ על בדיקות הדמייה, כדי לוודא שהניתוח השיג את מטרתו, לוודא שתהליך ההחלמה מתקדם כראוי, ולשלול סיבוכים סמויים מן העין.

בהיאמר כל זאת, בכל מקרה שבו עולה חשד או ספק, עדיף לפנות לווטרינר מאשר להתעלם מתחושת הבטן ולהסתכן בסיבוכים ובסבל מיותר לכלב. כאן, ניתן לקרוא על הנושא ביתר הרחבה.

אם כלבכם האהוב עבר ניתוח ואינכם בטוחים לגבי אופן הטיפול בו, אל תהססו ופנו אלינו. נשמח לספק לכם ייעוץ טלפוני ובמקרה הצורך, גם להזמין אתכם לבדיקה מקצועית במרכז הרפואי הווטרינרי שלנו בחיפה.

במרפאה שלנו תוכלו להתייעץ איתי, דר' אברהם לבנון – מייסד ומנהל המרפאה, ועם אנשי צוות ומומחים רפואיים רבים נוספים, במגוון רחב של תחומים וטרינריים.

באפשרותכם ליצור עמנו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או, למלא את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם!

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן