ניתוח בקע לכלב

ניתוח בקע לכלב

ניתוח בקע לכלב

בקע, או בעגה הרפואית "הֵרְנִיָה" (Hernia) הוא בעיה שכיחה אצל כלבים, שבה יש היחלשות ורפיון של חלק מסוים בדופן השריר שעוטפת את האיברים הפנימיים, וחלק כזה או אחר של איבר פנימי בוקע החוצה דרכה.
מאמר זה סוקר את סוגי הבקעים הקיימים בכלבים, את סימניהם, השפעתם והטיפול בהם (שהוא טיפול ניתוחי).

למידע נוסף ולקבלת ייעוץ פרטני, ניתן לפנות אל המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה, המספק שירותי וטרינריה מתקדמים ושירותי חירום 24 שעות ביממה, לכל אזור הצפון.

 

סוגי בקע בכלבים

  • בקע טבּורי (אַמְבּיליקָלי) –
    הנפוץ ביותר. מתרחש כאשר רקמת שומן בטני פורצת דרך חור ששימש מעבר לחבל הטבור. מבחוץ ניתן לזהות אותו בצורת בליטה רכה מעל לטבור. כאשר הבקע גדל, עלולה לפרוץ דרכו גם לולאת מעי.
  • בקע מפשעתי (אינְגְוּוינַאלי) –
    מתרחש באתר החיבור של הרגליים האחוריות לגוף ואופייני יותר לכלבות מבוגרות. דרכו עלולים להידחק שלפוחית השתן, הרחם או המעי.
  • בקע פֵּרינֵאַלי –
    אופייני יותר לכלבים (בעיקר זכרים לא מסורסים) בגיל מבוגר, ונגרם עקב שילוב בין דופן שריר חלשה באגן לבין בלוטת ערמונית מוגדלת, שיוצרת לחץ פנימי באזור וגורמת לדחיקת חלק מהמעי או שלפוחית השתן דרך הדופן.
  • בקע סרעפתי (היאַטַלי)
    כאשר החלק העליון של הקיבה (שנקרא "פוּנדוּס") נדחק כלפי מעלה אל חלל בית החזה, דרך הפתח בסרעפת שדרכו, במצב תקין, עובר הוושט ומתחבר לקיבה בתוך חלל הבטן.

 

האם בקע הוא מצב מסוכן?

הבקע לכשעצמו אינו מהווה סכנה – בעיקר כשהוא קטן. בהרבה מקרים, הוא אינו מפריע לכלב ואינו מסב לו כאב. עם זאת, ישנם מקרים בהם בקע עלול להפריע ואף להפוך למצב מסכן חיים. מתי זה קורה?

  • בקע כלוא –
    כאשר הפרצה בדופן השריר מאפשרת הידחקות ומעבר של חלקי איבר גדולים, או איבר שלם. למשל, בבקע סרעפתי שבו חלק גדול מהקיבה חודר אל חלל בית החזה ובמקרים קיצוניים, אפילו חלק מהמעיים. מצב כזה, שיכול לקרות בכל אחד מסוגי הבקעים, עלול להסלים לכדי בקע כלוא, שהוא מצב בו האיבר שנדחק החוצה אינו יכול לחזור למקומו. כשזה קורה, אספקת הדם לאותו איבר עלולה להיפגע ואף לעצור כליל כתוצאה מהלחץ המופעל על כלי הדם, מה שיכול לגרום לנמק ולאובדן של איברים פנימיים חיוניים. בנוסף לכך, כאשר איבר פנימי יוצא ממקומו הטבעי ופולש לתוך חלל אחר (כמו במקרה של קיבה היוצאת מחלל הבטן ופולשת אל חלל בית החזה), הוא עלול ליצור לחץ על האיברים האחרים בתוך החלל שאליו פלש ולשבש את פעילותם.
    בקע כלוא הוא מצב מסכן חיים שדורש ניתוח דחוף.
  • פגיעה בתפקוד של איבר –
    גם כאשר לא מדובר על בקע כלוא, יש מקרים בהם דחיקת האיבר דרך דופן השריר פוגעת בתפקודו. לדוגמא, בבקע מפשעתי עלולה להיווצר חסימה של שלפוחית השתן או של המעי ובעקבותיהן, אי יכולת להטיל שתן או צואה. גם מצב כזה מחייב ניתוח דחוף.

ניתוח בקע לכלב

סיבות להיווצרות בקע

  • מום מולד (ישנם כמה גזעי כלבים בעלי סיכון גדול יותר לפתח בקע, כמו פקינז, פודל וסוגי טרייר מסוימים).
  • טראומה כגון תאונה, או מכה חזקה שגורמת לקרע בשריר.
  • גורמי סיכון: גיל מבוגר, בקע קודם, עלייה תכופה או ממושכת בלחץ התוך בטני, כמו למשל, אצל כלבים שסובלים הרבה מעצירות או מבעיות נשימה ושיעולים.

מהם הסימנים לבקע?

בקע בדרך כלל יתבטא בצורת בליטה רכה מתחת לפני העור באזור שבו הבקע נמצא. לפעמים הבליטה נוטה לשנות גודל וצורה בהתאם לתנוחה שהכלב נמצא בה. היא יכולה להיעלם מן העין כאשר הכלב שוכב רגוע בתנוחה מסוימת, או לקפוץ החוצה בפתאומיות כשהכלב מתעטש, משתעל, או עושה את צרכיו.
במקרים בהם הבקע פוגע בתפקוד איבר מסוים, הסימנים תלויים באיבר הפגוע. חסימת מעיים או חסימה של שלפוחית השתן יתבטאו בצורה שונה. בשלב כזה הכלב לרוב יסבול מכאבים ויראה סימני מצוקה נוספים כמו אי יכולת לעשות צרכים, שלשולים, הקאות, או עליית חום, ויש להחיש אותו אל הווטרינר בדחיפות.

טיפול בבקע – ניתוח הרניה לכלב

הטיפול בבקע הוא ניתוחי. בבקע טבורי, פרינאלי ומפשעתי, לרוב מדובר בניתוח פשוט וקצר, שבו הווטרינר משיב את האיבר הפנימי למקומו וסוגר את דופן השריר באמצעות תפרים. במקרים של בקע גדול, הוא יעשה שימוש ברשת תמיכה מיוחדת שנתפרת בצידה הפנימי של הדופן ומחזקת אותה.
במקרה של בקע סרעפתי, על הווטרינר להגיע אל הפתח בסרעפת ולחזק את סביבתו, דרך פתח בדופן הבטן.

ניתוח בקע לכלב מחיר

מחיר ניתוח בקע מושפע מרמת המורכבות של הניתוח. ככל שהבקע קטן יותר וללא סיבוכים, כך הניתוח קצר וקל יותר. כאשר המצב מסובך ודורש הצלה או כריתה של איברים פנימיים שניזוקו, הניתוח הופך לניתוח מורכב וממושך יותר.
משתנים נוספים שמשפיעים על המחיר הם בדיקות טרום ניתוחיות והטיפול הפוסט-ניתוחי שיכול להשתנות בין כלב אחד למשנהו וכן, בהתאם למורכבות הניתוח.

 

בכל מקרה בו אתם חושדים שלכלבכם יש בקע, אל תתעכבו והביאו אותו אלינו לאבחון ובירור רפואי.
ככל שתקדימו לעשות זאת, כך הבעיה תהיה קלה יותר לטיפול ורמת הסיכון לסיבוכים תפחת.

במרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה תוכלו לפגוש אותי, דר' אברהם לבנון, מייסד ומנהל הקליניקה וצוות רב מקצועי של מומחים רפואיים ואחרים, שיעניקו לחברכם הפרוותי טיפול מקצועי, מסור ואוהב.

לתיאום ביקור במרפאה צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן