עלות ניתוח אשך טמיר לכלב

עלות ניתוח אשך טמיר לכלב

אשך טמיר, או "קְריפְּטוֹרְכּידיזְם" (Cryptorchidism) הוא מונח רפואי שמתאר מצב בו אחד מהאשכים, או שניהם, נותרו בתוך חלל הבטן או נדדו רק עד לתעלה המפשעתית, ולא השלימו את ירידתם אל תוך שק האשכים.
אצל כלבים האשכים מתפתחים בתוך חלל הבטן, בסמוך לכליות. כשגור כלבים נולד, האשכים שלו עדיין סמויים מן העין ובדרך כלל יורדים לשק האשכים עד גיל חודשיים. במקרים מסוימים, התהליך נמשך זמן רב יותר, אך מצופה שיסתיים עד גיל שישה חודשים.

מהם הסיכונים באשך טמיר?

האשכים הם צמד בלוטות שאחראיות, בין השאר, לייצור תאי הזרע ולכן, תקינותם היא תנאי הכרחי לפוריות. כדי שתאי הזרע יוכלו לתפקד היטב ויהיו בעלי מבנה תקין, הם צריכים להימצא בטמפרטורה נמוכה יותר מטמפרטורת הגוף הטבעית של הכלב (כ- 3-4 מעלות מתחת לטמפרטורת הגוף שלו).  מסיבה זו, במצב הנורמלי האשכים ממוקמים בתוך שק האשכים, אשר נמצא מתחת לפין ומרוחק מהגוף.
ויסות הטמפרטורה של שק האשכים מתבצעת על ידי קירובו אל הגוף לצורך חימום, או הרחקתו מהגוף לצורך קירור, באמצעות שריר המאפשר לו להתכווץ או להתרפות.

כאשר האשכים אינם משלימים את תהליך הירידה שלהם אל השק ונותרים בתוך הגוף, קיימים סיכויים גבוהים מאד שהכלב יסבול מבעיות פוריות. אצל כלבים, אשך טמיר הוא בעיה תורשתית (גנטית) שמועברת גם לדור הבא. ב- 75% מהמקרים, רק אחד מהאשכים הוא טמיר. במקרים בהם שני האשכים הם טמירים, הכלב, ככל הנראה, לא יצליח לעַבֵּר כלבה.

לרוב, אשך טמיר הוא בעיה שאינה מלווה בכאבים או בתופעות אחרות שמפריעות לתפקודו או לאיכות חייו של הכלב אם כי, היא מעלה את הסיכון ל:

  • תסביב של חבל הזרע, או תסביב האשך – מצב מסכן חיים העלול לגרום לנֵמק ומסב כאבים חזקים. במקרה כזה, דרוש ניתוח דחוף.
  • סרטן האשכים – הסיכון להתפתחותו גבוה בערך פי 10 אצל כלבים עם אשך טמיר בהשוואה לכלבים עם אשכים תקינים.

כיצד מאבחנים אשך טמיר?

וטרינר יוכל לאשש את הבעיה בבדיקה ידנית פשוטה, משום שאשך טמיר לא ניתן למישוש מבחוץ. בדיקות הדמיה כגון אולטרסאונד או צילום רנטגן, יוכלו להראות היכן בדיוק נמצא האשך בתוך הגוף וחשוב לבצע אותן אם מתכוונים להמשיך לניתוח.

כיצד מטפלים באשך טמיר?

הטיפול העיקרי בבעיה הוא ניתוחי. אמנם, ניתן לנסות טיפול תרופתי (הורמונלי) אך הצלחתו מוגבלת למדי והוא אינו מספק בכל הנוגע למזעור הסיכונים לתסביב או לסרטן האשכים.
במקרים רבים, ההליך הניתוחי הנבחר הוא סירוס ונהוג לבצעו בין גיל 6-12 חודשים. בניתוח סירוס, שני האשכים מוסרים ושיעור הסיכונים צונח משמעותית.

עלות ניתוח אשך טמיר לכלב

ניתוח אשך טמיר לכלב – מחיר

ניתוח יכול לעלות בין מאות שקלים לאלפי שקלים ועלותו מושפעת מכמה משתנים, שלא את כולם ניתן לנבא מראש:

  • בדיקות לפני הניתוח – לפני כל ניתוח שהוא יש לבצע בדיקות דם ושתן כדי לאבחן את מצב בריאותו הכללי של הכלב. מלבד זאת, במקרה של אשך טמיר יש צורך בבדיקות הדמיה שיצביעו על המיקום המדויק שלו. מחירי בדיקות נעים על פני טווח מחירים רחב למדי ולכן, בעלי השפעה לא קטנה על המחיר הסופי של הניתוח.
  • סיבוכים – כל הליך ניתוחי הוא בעל רמת סיכון מסוימת לסיבוכים, שהרבה פעמים לא ניתן לצפות אותם מראש. לדוגמא, כלב עלול להתגלות כרגיש לחומרי ההרדמה, או כבעל בעיה מבנית שדורשת מהלך ניתוחי שונה ומאריכה את משך הניתוח. הפתעות לא רצויות עלולות לצוץ בכל ניתוח וחשוב לקחת זאת בחשבון.
  • טיפול ותהליך החלמה לאחר הניתוח – ישנם מקרים בהם לא ניתן לשחרר את הכלב מיד לאחר הניתוח הביתה והמצב מחייב השגחה וטיפול וטרינריים, אשר כרוכים באשפוז ולעיתים מלווים במתן תרופות ונוזלים בעירוי תוך וורידי. תקופת אשפוז מייקרת את העלות הכללית של הניתוח.

צירפתם גור חדש למשפחה? מזל טוב! אני ממליץ בחום על שגרת בקורות אצל הווטרינר, בעיקר במהלך השנה הראשונה לחייו, כדי לוודא שהוא בריא ושהתפתחותו תקינה.

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך שאיפה לספק מענה מקיף ומלא לכל היבטי רווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול מקצועי, מעמיק ומסור לכלבים ולחתולים כבר עשרות שנים, מידי צוות מיומן ורב מקצועי הכולל: אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן