ניתוח עיקור כלבה

ניתוח עיקור כלבה

ניתוח עיקור כלבה– כל מה שרציתם לדעת

רבים נרתעים מפני הרעיון לעקר את כלבתם מטעמים שונים. ראשית, לא מדובר במצב אין ברירה, שבו הניתוח הוא מחויב המציאות, וניתוח כזה הוא פעולה פולשנית עם סיכונים בצדה ושנית, מדובר כאן על החלטה שתמנע מהכלבה להביא גורים לעולם ולהתרבות כדרך הטבע.

למרות זאת ומבלי להקל ראש בכך, קיימת הסכמה בקרב רופאים וטרינרים לגבי החשיבות הגדולה שיש לעיקור כלבות.

 

מדוע כה חשוב לעקר כלבה?

  • מניעת סרטן בבלוטות העטינים – המקבילה הכלבית של סרטן השד ונפוצה הרבה יותר בקרב כלבות מאשר בקרב בני אדם. לפי הסטטיסטיקות, אחת מכל שלוש או ארבע כלבות צפויות לחלות במחלה.
    סוג זה של סרטן אצל כלבות נוטה להיות ממאיר ולשלוח גרורות ולמרבה הצער, פעמים רבות מזהים אותו רק כשהוא כבר בשלב מתקדם וקשה, או בלתי אפשרי לרפאו.
    הגורם העיקרי להופעת המחלה הוא הורמונלי והסיכויים של כלבה לחלות בה גדלים החל מהייחום הראשון שלה, וקופצים משמעותית מהייחום השני ואילך.
    עיקור כלבה לפני הייחום הראשון מפחית בצורה דרסטית ביותר את הסיכון שתחלה, כמעט לאפס, אך גם אם הכלבה עברה כבר כמה מחזורי ייחום, עדיין יש לעיקור תפקיד משמעותי בהפחתת הסיכון להתפתחות המחלה.
    אמנם, ישנן שיטות אחרות למניעת כניסה של כלבות להריון, אך הן כרוכות במתן הורמונים כגון אסטרוגן ופרוגסטרון, המגבירים עוד יותר את הסיכון לסרטן העטינים.
    הגורם ההורמונלי משפיע גם על התפתחות מחלות אחרות כגון דלקת ברחם – מחלה שעלולה להסלים ולגרום לסבל רב ואפילו למוות.
  • צמצום הרבייה מנקודת מבט הומנית וסביבתית – ישראל היא מדינה ששיעור בעלי החיים העזובים והמשוטטים בה הוא גדול ומדי שנה ננטשים מאות כלבים וחתולים, שבמקרה הטוב מוצאים את דרכם לעמותות שונות לבעלי חיים ובמקרה הגרוע יותר, נזרקים לרחוב.
    בעלי חיים אלה מפתחים בעיות פיסיות ונפשיות חמורות וברוב המקרים, נדונים לחיים ארוכים של סבל ואומללות, או למוות אכזרי עקב תאונות, פציעות, מחלות, קור, חום, רעב וצמא.
    ככל שהם רבים יותר, כך הולך וגדל מספרם, משום שהם ממשיכים להתרבות ללא שליטה ומעגל הסבל הולך וגדל.
    עיקור חיות בית הוא אחת הדרכים המרכזיות לצמצום התופעה בטווח הארוך, משום שהוא לא רק מפחית מבחינה אבסולוטית את כמות בעלי החיים המחפשים בית, אלא גם מעודד אנשים המעוניינים בכלב, לאמץ כלב נטוש.
  • ויסות התנהגותי ונפשי – גם כאן, הגורם ההורמונלי הוא השחקן הראשי. כלבות מתייחמות בין פעמיים לשלוש פעמים בשנה ובתקופות אלו הן חסרות שקט, עצבניות ולפעמים אף חרדות, ומושכות אליהן גדודי זכרים נלהבים.
    העיקור חוסך מהן את כל זה ומאפשר להן להיות נינוחות יותר.
    בניגוד לדעה הרווחת בציבור, אין מדובר כאן בשינוי אישיותי שהופך כלבה קופצנית ועליזה מטבעה לכלבה שקטה ורגועה, אלא, בהליך המשפיע על שינויי מצב הרוח הנגרמים עקב ההורמונים המעורבים בתהליך הייחום.

ניתוח עיקור כלבה

מהו הגיל בו מומלץ לבצע עיקור?

כאמור, בהיבט של מניעת סרטן בלוטות העטין, כדאי מאד לעקר עוד בטרם הופעת הייחום הראשון.

אצל רוב הכלבות הייחום הראשון יגיע בין גיל 6 חודשים לשנה ולכן, כהמלצה כללית, כדאי לעקר מעט לפני גיל 6 חודשים. עם זאת, כלבות מגזעים קטנים נוטות להתחיל להתייחם מוקדם יותר, בעוד שכלבות מגזעים גדולים מסוימים, נוטות להתייחם מגיל מאוחר יותר ולכן, מומלץ מאד לבעליה של גורת כלבים להביא אותה לווטרינר בגיל 3-4 חודשים, על מנת לקבוע את הזמן המתאים ביותר לעיקור עבורה.

 

מהלך הניתוח וההחלמה

הווטרינר ירדים את הכלבה בהרדמה מלאה, יבצע חתך בטני ויוציא את השחלות, החצוצרות והרחם. בתום הניתוח החתך ייתפר והכלבה תושאר במרפאה להשגחה של מספר שעות.
בשלושת הימים הראשונים לאחר הניתוח עדיין יתכנו השפעות חלקיות של חומר ההרדמה וייתכן שהכלבה תהיה פחות ערנית ונמרצת מהרגיל ובעלת תאבון מופחת. צפויים גם אדמומיות ונפיחות קלות סביב אזור החתך.
עם טיפול נכון, כל התופעות צפויות להצטמצם משמעותית לאחר כמה ימים וחשוב לבקש מהווטרינר הנחיות ברורות ומפורטות לגבי אופן הטיפול ומשכו.
בכל מקרה של כאבים עזים, נפיחות ואודם גוברים, הפרשות מהחתך, חום, הפסקה מוחלטת של אכילה ושתייה ואי הטלת שתן, יש לפנות מידית לווטרינר.

 

החלטתם לעקר את כלבתכם האהובה? הבטיחו שאתם מפקידים אותה ביד מקצועית, מנוסה ואוהבת.

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך רצון לתת מענה מלא ומקיף לכל הנוגע לרווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול אוהב ומסור לכלבים ולחתולים מזה עשרות שנים, בידי צוות מיומן רב מקצועי של מומחים: אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

אנו כאן למענכם ולמען חבריכם הפרוותיים לייעוץ, אבחון, הדרכה ולהבטחת הטיפול הרפואי הטוב ביותר עבורם.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

אודות

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן