פריצת דיסק לכלב ניתוח

פריצת דיסק לכלב ניתוח

 

פריצת דיסק מתרחשת אצל כלבים בכל הגילאים ומכל הגזעים אם כי, היא נפוצה יותר בגזעים קצרי רגליים (כמו למשל פקינז, תחש, שי צו, באסט) ואופיינית גם לכמה גזעי כלבים אחרים.
מאמר זה סוקר את התפתחות הפתולוגיה, תסמיניה והטיפול בה, בדגש על ניתוח, שהוא הטיפול המתבקש ברוב המקרים.

מבנה עמוד השדרה ותפקיד הדיסקים הבין-חולייתיים

עמוד השדרה הוא טור של עצמות קטנות הנקראות חוליות. במרכזה של כל אחת מהן יש חלל דרכו עובר חוט השדרה, שהוא למעשה סיבי עצב שאחראיים להעברת התמסורת העצבית מהמוח אל שאר איברי הגוף ובחזרה.
בין החוליות ממוקמים הדיסקים – מבנים בעלי שכבה חיצונית סחוסית קשה שעוטפת ליבה ג'לטינית רכה. הם משמשים כבולמי זעזועים ומקנים לעמוד השדרה את גמישותו.

 

מהי פריצת דיסק?

עם הגיל, חלים בדיסקים הבין חולייתיים שינויים טבעיים, כאשר, אצל גזעי כלבים מסוימים התהליך עלול להתחיל מוקדם מהממוצע. שינויים אלה יכולים להתבטא בשחיקה של השכבה הסחוסית ובהסתיידות והתקשות של ליבת הג'ל הרכה של הדיסק. לפעמים, השכבה החיצונית נקרעת והשכבה הפנימית בוקעת ופורצת מתוכה. כשזה קורה, תוכן הליבה עלול לפרוץ לכל כיוון שהוא. מאחר שהדיסק נמצא בסמוך לחוט השדרה, כשהוא פורץ, הוא לוחץ על סיבי העצב שלו. פריצת דיסק יכולה להיות עם או ללא סימנים. כשמופיעים סימנים, הם תלויים במיקום של הפריצה בעמוד השדרה, בעוצמת הלחץ שהיא מפעילה ובמידת הנזק שהיא מסבה.
 

הסימנים של פריצת דיסק אצל כלב

  • כאבי גב עזים. כלבים מבטאים כאב בכל מיני צורות: בכי, יבבות, צווחות, סירוב לזוז ומצב רוח מדוכא.
  • שיבושים ביציבה, בתנועה ובקואורדינציה. למשל, חוסר יכולת להישען על הרגליים האחוריות או להניע אותן (לעיתים, זה מתבטא ברגליים הקדמיות או בכל הרגליים יחד), צליעה, קושי לשמור על שיווי משקל, צניחה של אחת או יותר מכפות הרגליים ואפילו שיתוק.
  • אובדן שליטה על סוגרים או להבדיל, חוסר יכולת להטיל שתן או צואה.

חשוב לציין, שכל אחד מהסימנים הללו יכול להצביע גם על בעיות אחרות מלבד פריצת דיסק, כמו למשל זיהום, דלקת, או גידול ויש לפנות לאבחון אצל ווטרינר ולבצע בדיקות הדמיה ובדיקות מעבדה כדי לעמוד על טיב הבעיה.

פריצת דיסק לכלב ניתוח

טיפול בפריצת דיסק בכלבים

כאשר הכלב סובל מתסמינים קלים, כגון כאב גב או כאב מוקרן, ללא פגיעה תנועתית, ניתן להתחיל בטיפול שמרני. טיפול זה כולל משככי כאבים והרבה פעמים גם סטרואידים, מנוחה רבה והימנעות מפעילות גופנית אינטנסיבית. אמצעים אלה עשויים לאפשר לרקמת הדיסק להתייצב אך בדרך כלל, דורשים זמן החלמה ארוך ולא מומלץ לתת לכלב סטרואידים תקופה ממושכת. אם הטיפול השמרני אינו עוזר, או שהתסמינים קשים יותר, ברוב המקרים יומלץ על ניתוח.

הניתוח הנפוץ ביותר נקרא "לַמִינֵקְטוֹמִי" (Laminectomy). מטרתו להסיר את חומר הדיסק שפרץ החוצה ובו כורתים חלק מה-לַמינָה (Lamina) שהיא הקשת האחורית של החוליה שמעל לדיסק הפרוץ, על מנת לרווח את חלל תעלת השדרה שהוצר כתוצאה מפריצת הדיסק ולהסיר את הלחץ מעל חוט השדרה.

תת-סוג של הניתוח נקרא "הֵמילַמינֵקְטוֹמי" (Hemilaminectomy), שפירושו "חצי למינקטומי". בהליך ניתוחי זה מסירים רק צד אחד של ה-לַמינָה. הוא מתאים יותר למקרים בהם פריצת הדיסק מתרחשת באמצע הגב, בין חוליות T3 ל- L3.

לפעמים, המנתח מבצע יחד עם הלמינקטומי גם הליך שנקרא "פֵנֵסְטְרַצְיָה" (Fenestration) ובעברית: ניקוב, שבו הוא יוצר נקב, או אשנב בשכבת הדיסק החיצונית, ודרכו הוא מסיר את תוכן הדיסק של שני הדיסקים שנמצאים מעל לדיסק הפרוץ ומתחתיו.

 

תהליך ההחלמה של הכלב לאחר ניתוח גב

מהירות ההתאוששות מהניתוח ומידת החזרה של הכלב לתפקוד תקין ומלא תלויות בכמה גורמים:

  • מהירות הופעת התסמינים מרגע פריצת הדיסק (התפתחות מהירה לעומת התפתחות הדרגתית של הבעיה).
  • היקף הנזק שנגרם לחוט השדרה.
  • משך הזמן שבו הדיסק הפרוץ פגע בחוט השדרה.
  • מצבו הכללי של הכלב, שהוא פונקציה של גילו, מצבו הבריאותי וחוזק מערכת החיסון שלו.

כלבים שמפגינים סימנים נוירולוגיים חמורים כגון פגיעה מוטורית קשה, הופעה מהירה של תסמינים, ו/או שעוברים פרק זמן ממושך בין הופעת התסמינים לבין הניתוח, בדרך כלל יזדקקו לתקופת החלמה ממושכת. יש גם מקרים בהם הניתוח לא ישקם את כל התפקודים שנפגעו וחלק מהנזקים יישאר קבוע, אך מקרים אלה נדירים ואופייניים למקרים קשים.

בכל מקרה של הופעת תסמינים יש לפנות בהקדם האפשרי לווטרינר, כדי לצמצם את היקף הנזק ואת משך ההשפעה של הדיסק הפרוץ על חוט השדרה.

 

אם אתם חושדים שכלבבכם סובל מפגיעת גב, או שהוא מפגין סימני כאב ולא ברור לכם מדוע, אל תחכו והביאו אותו לבדיקה אצלנו.

שמי דר' אברהם לבנון, המייסד והמנהל של המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה.
המרכז ותיק ופועל מזה מספר עשורים, מצויד במיטב המכשור הרפואי ומאויש על ידי צוות רופאים ומומחים רב-מקצועי הכולל אורתופדים, נוירולוגים, ורבים אחרים.

לתיאום ביקור במרפאה, צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם!

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן