חתולה לאחר ניתוח עיקור

חתולה לאחר ניתוח עיקור

חתול אחרי ניתוח– דברים שחשוב לדעת

ניתוח יכול להיות הליך קצר ופשוט או עניין מורכב וממושך, תלוי בסיבה לניתוח, במשך שלו, באזור בגוף בו הוא מבוצע ובמצבו הבריאותי ההתחלתי של החתול לפני הניתוח.
כך או אחרת, כל ניתוח טומן בחובו סיכון מסוים, מעצם היותו פעולה פולשנית. לטיפול בחיית המחמד לאחר הניתוח יש תפקיד מרכזי בצמצום הסיכון לסיבוכים ולזיהומים, בקיצור משך זמן ההחלמה ובאיכות ההחלמה והסיכוי לחזרה לתפקוד תקין מלא.
המדריך שלפניכם מפרט את ההנחיות והדגשים העיקריים בטיפול שלאחר הניתוח והוא מתאים למקרה של חתולה לאחר ניתוח עיקור, כמו גם למקרה של ניתוח מורכב ומסובך יותר.
עם זאת חשוב להדגיש, שיש לבקש מהווטרינר הנחיות מדויקות לגבי הטיפול, כולל דגשים ספציפיים המתאימים לסוג הניתוח שהחתול עבר, משום שיש הבדל בין ניתוח במערכת העיכול לדוגמא, לבין ניתוח באחת הגפיים, או בראש.

 

ההיבטים שדורשים תשומת לב לאחר ניתוח

  • התאוששות מהרדמה מלאה – ניתוחים בחתולים, גם כשהם פשוטים ונקודתיים, יבוצעו ברוב המקרים תחת הרדמה מלאה, משום שהם אינם נוטים לשתף פעולה ו"לשבת בשקט" כשהם חשים מאוימים ולחוצים ולכן, קשה עד בלתי אפשרי לטפל בהם תחת הרדמה מקומית בלבד. ההרדמה הכללית גם חוסכת מהם את המתח והחרדה הכרוכים בסיטואציה.
    בתום הניתוח, הווטרינר מעיר את החתול ומוודא שהוא חוזר להכרה, אך עדיין לוקח זמן עד שהחומרים מתפנים מגופו ועד שהוא חוזר לעצמו לגמרי.
    לכן, עליו להישאר כמה שעות תחת השגחת וטרינרית וגם לאחר מכן ב-24 השעות שלאחר הניתוח, בהשגחה ביתית, עד שהוא חוזר להיות ערני באופן מלא.
    בפרק זמן זה, אין לאפשר לחתול לצאת מן הבית גם אם הוא נראה ער לחלוטין ומבקש זאת, משום שחושיו ותגובותיו עדיין אינם חדים והוא עלול להיפצע, להידרס, או ללכת לאיבוד.
  • אכילה ושתייה – לאחר ניתוח לעיתים מופיע צימאון עז, שגורם לחתול לשתות הרבה בבת אחת. בניגוד לכך, ייתכן כי הוא יסרב לאכול במשך יום או יומיים, בעיקר אם מדובר בניתוח הקשור במערכת העיכול.
    חשוב לווסת את כמות המים ולאפשר שתייה במנות קטנות, על מנת לצמצם את הסיכוי להקאה ופליטה.
    חתול שממאן לאכול אפשר לנסות לפתות באמצעות מזון טעים, רך, חמים וריחני (עוף מבושל ללא תבלינים, טונה, קופסת אוכל רטוב לחתולים). אם הוא מסרב לחלוטין לאכול גם בתום היום השלישי לאחר הניתוח, יש להיוועץ בווטרינר ללא דיחוי.
  • ליקוק אזור הניתוח – התגובה הטבעית של החתול לפצע היא ליקוק, וסביר להניח שהוא ירצה ללקק את אזור הניתוח ואולי אף ינסה למשוך ולהוציא את התפרים או את החבישה במידה ויש כזו. הליקוק עלול לפגוע בתהליך ההחלמה ולגרום להתפתחות זיהום.
    כדי למנוע זאת, ניתן להיעזר בהלבשת צווארון (קונוס) שיפריע לו במשימה, או בהלבשת בגד עם שרוולים שמכסה את המקום. ניתן לרכוש בגדים ייעודים לחיות מחמד לאחר ניתוח, או לאלתר משהו לבד.
  • שיכוך כאבים – סימנים לכאב אצל חתול הם הסתגרות והסתתרות, נהמות, יללות מצוקה, ותוקפנות – בעיקר סביב ניסיונות מגע וטיפול באזור הכואב.
    ניתן לתת לו משככי כאבים אותם מקבלים מהווטרינר. אין לתת משככי כאבים או כל תרופה אחרת המיועדת לבני אדם, מבלי להיוועץ בווטרינר.

חתולה לאחר ניתוח עיקור

באילו מקרים יש להגיע לבדיקה אצל הווטרינר לאחר הניתוח?

  • כאב, אודם ונפיחות שאינם משתפרים תוך יומיים-שלושה, או הולכים ומתגברים
  • הפרשות או דימום מאזור הניתוח, או מנקבי הגוף
  • קשיי נשימה
  • חום
  • סירוב לשתות ולאכול
  • קושי בעשיית צרכים או אי עשיית צרכים
  • פאסיביות ואדישות, בלבול, או חוסר יציבות שנמשכים יותר מ- 24 שעות לאחר הניתוח

 

שמי דר' אברהם לבנון והקמתי את המרכז הרפואי הווטרינרי בחיפה מתוך אהבה גדולה לכל בעלי החיים ומתוך רצון לתת מענה מלא ומקיף לכל הנוגע לרווחתם הפיסית והנפשית.

המרכז מעניק טיפול אוהב ומסור לכלבים ולחתולים ופועל כבר עשרות שנים, בידי צוות רב מקצועי ומיומן של אורתופדים, נוירולוגים, רופאי עיניים, מומחים ברפואה משלימה ובהפרעות התנהגות.

אם חברכם הפרוותי עומד לפני ניתוח, אנו כאן כדי לייעץ, להדריך ולהבטיח את הטיפול הרפואי הטוב ביותר עבורו.

צרו קשר:

בטלפון (משרד): 04-823-2705 | בטלפון (חירום): 0524-739-482 | בטלפון (מרפאה): 04-822-9561

באימייל: avlevanon@gmail.com | או מלאו את פרטיכם בטופס הפנייה באתר ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

נשמח לעמוד לרשותכם – צרו קשר ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן